BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, February 6, 2011

siwak

Semalam ayah aku tiba-tiba beri nasihat dekat aku...dia cakap..cuba ko baca maklumat dalam buku ni...so aku pon capai la buku yang ayah aku beri tuh...nak tahu tajuk ape ...tajuk dia kebaikan menggunakan siwak...pe lagi,ayah aku membebel la kat aku..

situasi semalam yang berjaya dirakam

ayah : cuba la ko guna siwak sebelum solat or sebelum wuduk..sbb banyak fadilatnya..

aku : yeke??(dalam keadaan blur)
ayah : abah da lme amalkan siwak ne..tuh yang gigi abah ne kekal..tapi gigi depan je la..sbb sik gosok gigi depan jeq..

aku : (tengok gigi abah aku dengan tak ada perasaan)

ayah : ayah aku masukkan hadis cikit tuk mengukuhkn ceramahnya..hehe
orang yang solat dua rakaat dengan menggunakan siwak lebih baik daripada orang yang solat 70 rakaat tanpa menggunakan siwak

aku : ouh..bgus betol fadilatnyer yer..(lagi pun aku tahu yang menggunakan siwak ne bagus.cuma tak amalkan je)

ayah : dekat masjid tuh abah dengan bilal je pakai..yang lain abah tak nampak..tapi orang Arab suka amalkn sunnah Rasullulah S.A.w ne..sampai ade Arab tu tepok belakang abah cakap..goood..tapi kayu siwak orang Arab panjang-panjang...dulu abah belajar...kalo kayu siwak tuh panjang-panjang.nanti syaitan bertenggek kat kayu tuh..

aku : ouh...macam mana nak guna ( tengah excited nak tahu ne )

ayah : ( tengah menunjukkan aksi demo pada aku ) pot pet..pot pet...guna sblm solat..seminggu sekali basuh siwak tuh..n terus bagi aku kayu siwak tuh..
fadilat menggunakan siwak :

1. mendapat keredaan Allah
2. menjadi penyebab kemarahan syaitan
3. membersihkan mulut
4. fasih berbicara
5.menguatkan fikiran dan penglihatan
6. memudahkan mengucap pada saat kematian..

siwak sekarang tak sukar untuk mendapatkannya malahan sudah terjual di mana-mana hatta di pasar raya.pujuk la hati sehingga gemar untuk mengamalkan sunnah Rasulluah s.a.w ini



No comments: