BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, February 6, 2011

botok2..

Botok-botok??anda tahu apakah botok-botok?botok-botok adalah sejenis makanan yang berasal dari negeri Johor Darul Takzim..kenapa aku cerita pasal makanan pulak ne..sebab semalam mak aku masak botok-botok..Ada lagi hah botok-botok ne.aroma dia sungguh menyengat idung ku ini.peh..ayah aku cerita kat aku.tapi aku tak tahu btol ke tak.jus iyekan jew..hehe.pada zaman dahulu kala....botok-botok ne sebenarnya makanan diraja.orang biasa tak boleh makan makanan ne..sbb raja zaman dahulu pantang kalo rakyat nya sama adat dengan raja.sebagai contoh melalui warna seperti warna kuning..rakyat biasa dilarang memakai warna yang sama dengan raja..silap hari bulan kena pancung..ok..kita berbalik semula kepada botok-botok..mengikut pandangan aku yang tak matang ne kalau la mak aku tahu masak botok2..mak aku msti orang2 diraja.so aku keturunan diraja la..hahaha...bangga jap..merepek
sudey...tapi makanan ni sudah boleh dimakan oleh rakyat biasa.malahan sudah berkembang ke serata tanah air..mengikut pengetahuan aku tentang botok-botok ne..dimasak secara kukus...ikan bersama rempah ratus serta daun dibungkus dengan daun pisang.. daun-daun yang boleh diletak bersama ikan seperti pucuk ubi kayu..2 je aku tahu.daun lain yang mak aku letak aku tak tahu..yang aku tahu.makan jew la.so.bagi sesiapa yang first time makan makanan ni..dia akan makan ikan je..sebenarnya botok-botok ni lebey kepada daun-daun..

so pada korang yang tak tahu bentuk botok-botok tuh..meh aku tunjuk



sedap kan...so aku nk g makan botok-botok kjp lg...sekian tuk entry kali ini

6 comments:

Al-Wardah said...

botok2 ni, bkn mknan org jawa ke? kalau kat Trg mcm pais la kot...rsnya lbh kurg, ada rempah gak.

dean said...

mkanan rja jawa..hehe

Al-Wardah said...

btollah tu..mknan masa perang kot..

dean said...

masa perang pon sempat kukus yer..hehe..mkn ubi kayu jeq la..haha

Al-Wardah said...

bako je dlm tnh hehe

dean said...

hahaha...iyele...