BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, April 29, 2011

African ambulance



patut r kadar statistik kematian kat Afrika ramai...ne rupanya punca dia

Thursday, April 28, 2011

Bonggol Jenis Baru



amacam?? terbaik x?

Wednesday, April 27, 2011

BAU KETIAK LELAKI PENAWAR BAGI WANITA????

Kenyataan ini dikeluarkan oleh Bahagian
Biologi Manusia di University
Pensyvania
beberapa tahun lalu. Kajian dilakukan
di
sana membuktikan bahawa peluh lelaki
membantu kaum wanita menurunkan tekanan
melancarkan perjalanan haid.

Menurut laporan Jurnal Biology of
Reproduction America sebelum ini, bau
ketiak lelaki yang sengaja "diproses"
daripada lelaki yang tidak memakai
deodoran digunakan sebagai bahan
ujikaji
bagi mencari bukti bahawa hidung wanita
boleh "digoda" dengan bau lawan
sejenisnya. Dalam uji kaji yang
dilakukan, wangian semulajadi itu
kemudian di sapukan ke atas bibir
puluhan wanita berumur 25 dan 45 tahun
tanpa memberitahu ia adalah bau peluh
lelaki dan hanya diberitahu bahawa
mereka sedang menguji satu aroma
wangian
tersebut. Enam jam pertama selepas itu,
skala mood wanita yang di sapu wangian
yang diperbuat daripada peluh ketiak
lelaki tersebut diukur. Hasilnya
sungguh
unik. Selain boleh mencerahkan mood,
wangian ketiak lelaki ternyata dapat
membuatkan wanita menjadi kurang
tegang... . dipetik dari majalah
PA&MA... Feb 2004.... kalau tak caya...
So kengkawan kalau tengah stress tu ...
..bolehlah cium ketiak suami. Bagi kaum
adam pulak, simpan bau ketiak tu utkorang tersayang.

Tuesday, April 26, 2011

penghargaan

Asslamualaikum semua!(post hari ini agak formal ckt k.ckt jeq tak bnyak ) hari ini Dean nak mengucapkan terima kasih kepada seorang hamba Allah ini.Kerana sanggup berkorban untuk Dean.Walaupun dia sibuk menguruskan urusan dia.Dia tetap ingat akan Dean..Thank u for Everything..May Allah bless u k. Insya` Allah..

Tidak lupa juga kepada folower-folowers Dean yang selalu membaca post Dean yang tak seberapa nih.Lebih-lebih lagi yang selalu coment dekat blog Dean nih..rasa sangat happy bila baca coment korang..dapat rasa post yang tak seberapa nih dihargai..TQ..

Tidak lupa juga kepada silent readers yang baca ntry Dean nih..tak mo la silent2..bising la ckt..kalo nk folow pon tak pe gk..dialu-alukan..tak marah pon...hehe...

tak lupa juga kepda folowers Dean yang dah lama folow Dean...tak tahu lah..post2 Dean nih korang selalu baca kew x?? tak baca pon tape kot..bukannya ada pape pon..lgpon blog nih mne la femes pon..sekadar mmbrikan maklumat sahaja..cite pasal Dean pon kurang..

tuk pengetahuan..Dean nih suka baca post2 korang..suka blog walking kt dashbord ..semua ntry korang Dean bc..walupun de yang mengarut n xphm..tetap bc gk..n berusaha nk coment blog korang..tuh pon kalo de idea..Dean terpaksa mengambil masa 2 jam lebey nk beskn bca ntry korang kt blog..

nk wt hipotesis jap : semakin banyak ntry yang dipost oleh blogger semakin lama masa yang diambil oleh Dean tuk mnghabisknnya..muahahaha cm2 lah lebih kurang

Jujur Dean cakp..Dean xkan singgah kt blog orang yg xpost entry.sbnya,,kalo korunk xpost ntry cmne nk keluo kt dashbord Dean aiyoo...

Perasan tak kt blog dean nih xde iklan2 cm nuftnang, hearts ape tah..brave hearts kot..pape jeq la..perasan tak..??kalo xperasan.sila perasankan diri anda..

sbnrnya nk wat..tp tgu la kemudian..tak terdesak pon nk dpt duet dr hasil berblogging nih...maybe
tgu folowers ramai bru wat..insyaa Allah..

Dean pon suka blas coment korang kt blog Dean tuh..heheh..bru lah. kita leh knl2 kn..bertuko pndapt,,walupon orang yang coment tuh tak tgok cmnt dia yg den blas..tp dean nk blas gk..mana la tahu..kalo dia terbaca lg cmnt yg dia post tuh..tol x??

k la..ckup lah tuh...maybe korang pon da rasa mnymph nk baca lg n nak muntah ijau..hahah

cau..

opss! terima kasih lagi sekali kepada hamba Allah sorang tuh..peace yaw v(^_^)v






Hari kiamat pasti akan terjadi

Assalamualaikum Wbr dan salam satu blogger. Sebagai renungan dan PEDOMAN kita bersama, hari Kiamat ialah hari yang PASTI TERJADI. Dahsyatnya Hari Kiamat Dan Padang Mahsyar telapun digambarkan oleh Allah SWT di dalam ayat suci Al-Quran. Cuma atas amalan kita yang menentukan baik buruknya balasa yang kita aka hadapi. Diharap agar dapat di ambil ikhtibar dari gambaran Hari Qiamat yang diberikan ini. Ambillah sedikit maa untuk renungan. Insyallah.

Gambaran Hari Qiamat

Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ - Pemimpin yang adil.

ⅱ - Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ - Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ - Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ - Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ - Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ - Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ - Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ - Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ - Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

Sunday, April 24, 2011

mandi wajib ( umat islam kena baca)

Mandi wajib yg betul

Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

"Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di badan. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: "Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala."

Atau " Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala."

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: " Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..

Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat. Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo'a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah 'olahraga'. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do'a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci', "Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- DOA TENGOK CERMIN

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......

1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5. Ruqu' Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6. I'tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.

7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.

10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.

13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Saturday, April 23, 2011

MOBIL / ESSO OIL!!! Menghina ISLAM


*astaghfirullahal a'zim...

Assalamualikumm warrahmatullah.........................

Bismillahhirrahmanirrahimmm..............................

Nauzubillah.................... Sdr2 tenguk dan lihat sendiri ..... macam
mane ISLAM dihina. Beginikah caranya..... sekali pun nak mengiklankan
barang perniagaan...... PENGHINAAN SEBEGINI, BUKANLAH CARANYA.

Orang sedang mengelilingi KAABAH Bertawaf............. mereka mengambil
kesempatan menjadikan trek PERLUMBAAN mengelililngi KAABAH.........
kerana APA??? SEBAB nak mengiklankan JENAMA mereka. POOR ADVERTISEMENT.

Iklan ini berluasa di INTERNET dan ditampal dibandar bandar di Europa dan
Sebahgian Dunia Barat dimana penggunaan pengeluaran mereka terjejas di
sebabkan pengeluaran kita yang begitu hebat memasuki pasaran mereka. Hingga
menyebabkan salah satu sebabnya kenaikan HARGA MINYAK dipasaran Dunia
melambung. Jadi mereka khuatiri keluaran minyak dan gas mereka tiada
pasaran nanti.

'BOIKOT BARANGAN YANG MENGHINAAN ISLAM'

join bloglist atien abern


Nape aku nk join bloglist atien nih,,sebab dia nih cumil,
muahhahahaaa,,

sebab aku nak knal2 lg ngn member blog la
serta menaikkan trafic aku.

leh kongsi idea,masalah,tips,tuto..
macam2 la

seperti biasa.sape mahu join
klick banner diatas


Friday, April 22, 2011

Tazkirah jumaat..Dalam Mulut Bayi ada Sekeping Nota

Bgini ceritanya.. Sahabat sy tu sorg
guru di salah sbuah skolah di Msia.
Sahabat sy tu mpunyai sorg kwn Cina yg
sama m'ajar mcm dia. Kwn Cinanye kata,
dia tlh tbaca brita di akhbar Cina
baru2 ni yg mngatakn ada sorg bayi
cina baru shj lahir dlm keadaan
mulutnye spt bjahit tp takdelah kesan
jahit. Cuma mulutnye ttutup rapat. Jd
doktor bsepakat utk mbedah bayi Cina
tsebut. Ktika dlm pbedahn, mulutnye
bjaya dbedah tp ada ssuatu yg amat
mmeranjat yg brada di dlm mulut bayi
tsebut.. Nk tau ape dia?

Doktor yg mbedah bayi tsebut
tlh mnemui shelai kertas kcil yg di
dlm kandungnnye btulis dlm tulisn
cina..nk tau x ape kandungnnye? Ddlm
kertas tsebut tlh mnyebut dlm tulisn
cina yg bbunyi "Ingatlah wahai
manusia, sesungguhnye Hari Kiamat akan
mjelma x lama lagi"

Maka tperanjat lah doktor
cina tsebut sbb bayi tsebut mmg sjak
dlahirkn mmg mulutnye ttutup. Jd x de
bukti mngatakn ada org yg mletakkn
kertas kcil tsebut. Jd mmglah tbukti
bhw kuasa Allah Yg Maha Bsar mciptakn
bayi tsebut sdemikian rupa utk mberi
maklumat kpd manusia ttg ktibaan hari
kiamat..

Ssungguhnye Allah Maha
Bkuasa utk mberikn agar btaubat. Jd
ssungguhnye Allah sbenarnye msih sygkn
kta krn tlh mberi maklumat tsebut..

Adakah anda pcaya?

Dlm keadaan ini, cuba kta
renungkn pd zmn Rasullulah s.a.w Allah
tlh mberikn ptunjuk kcil ttg tanda2
hari kiamat sjak zaman nabi2 dlu lagi.
Contonhnye lelaki kwin sama lelaki.
Begitulah sbaliknye. & di dlm Al-
Qur'an sdiri tlh mngatakn bhw tanda2
hari kiamat ialah apabila org Islam
sdiri yg mbenci Islam & mnentangnye.
Ini tlh tbukti pd zaman skrg di Negara
kta.

Jd scara amnye.. sbenarnye
hari kiamat akan mjelma x lama lagi tp
kta x tau bila. Cuma rasullullah ada
mnyebut hari kiamat akan dtg pd hari
Jumaat tp x tau bila.. Tp kta hairan
knp akhbar mlayu x de brita ni. Ni
adalah dsbbkn pmerintah x mau akan mjd
kecoh di negara ni. Jd sama2lah kta
renungkn bsama ssungguhnye brita tu
adalah mrupakan 1 bonus drpd Allah
thdp manusia agar bsiap sedia utk
mnanti ktibaan hari kiamat..

Sperkara lagi ialah bkenaan
salah 1 tanda kiamat iaitu akan blaku
gempa bumi di 3 tmpt.. timur tengah,
barat dan timur. Wktu tu baru Turki &
Taiwan. Tup..tup..Mexico di landa
gempa bumi yg dahsyat juga sminggu. &
Allahyarham Ustaz Taha prnh bkata
skitar 5 tahun lpas salah 1 tanda
kiamat akan blaku kkecohan di
Indonesia & Turki. Sama2 kta
renungkn.. buktinya jlas makin nyata
dr hari ke hari.. sabarlah
mnanti..sekian

sebarkanlah entry ini kepada umat islam yang mkin leka
~peace~

"Sebarknlah ajarnku wlau 1
ayat pun"
(Sabda Rasulullah SAW)

Jom bunuh setan !!!

Meh kita bunuh setan...



seorang lelaki berusia lima puluhan baru sahaja
kematian isteri akibat

penyakit kronik.

Jiran sekampung menawarkan beberapa

perempuan untuk dijadikan isteri dan teman hidup

barunya. Alasan mereka beliau perlu berkahwin semula

memandangkan anak-anaknya sudah besar malah tinggal

jauh di bandar dan tiada orang yang akan menjaga

makan, minum, sakit, pening si duda itu.



Setelah meminta tempoh dan berfikir sedalam-dalamnya

dia pun bersetuju untuk berkahwin.



Selepas memilih dari beberapa orang calon isteri yang

ditawarkan oleh orang kampong maka dia pun berkahwin

dengan seorang perempuan yang agak muda



berusia dalam lingkungan dua puluh lima tahun. Selepas


majlis pernikahan mereka pun hidup bersama seperti

pengantin baru yang lain....



Isteri barunya sering ke surau pada setiap petang

Khamis mengikuti kuliah agama yang sering diadakan

secara mingguan dengan pesyarah jemputan yang diundang


khas mengajar agama di kampong tersebut. Suatu petang

selepas pulang dari kuliah agama di surau dia

menceritakan apa yang didengarnya dalam kuliah

tersebut.



"Abang, abang nak tau tak, ustaz kata bila suami dan

isteri itu bersatu/bersetubuh kannn... abang kann...

dengan cara yang betul dan menjaga syarat yang betul

maka pasangan tersebut akan mendapat pahala sama

seperti membunuh 10 ekor syaitan".



Kata si suami "ye kerr... tak apa malam ni malam

Jumaat, masa yang sesuai untuk bunuh syaitan kann,

betul tak sayanggg..." sambil ketawa.



Si isteri hanya tersenyum panjang.



Selang dua hari kemudian, si isteri berkata, "Banggg,

jom kita bunuh syaitan bang...". Si suami tersenyum

panjang.



Selang dua hari kemudian, si isteri berkata lagi,

"Banggg, jom kita bunuh syaitan bang...".



"Tak pe... tunggula malam nanti".



Esoknya si isteri berkata lagi, "Banggg, jom kita

bunuh syaitan banggg...". Si suami diam sambil

mengangguk lemah.



Esoknya si isteri berkata lagi, "Banggg, jom kita

bunuh syaitan banggg... ".



Si suami tiba-tiba marah dan berteriak .... "Ayang nie


nak bunuh syaitan ke nak bunuh abang...!!!"



**** MORAL OF THE STORY: JANGAN CARI ISTERI MUDA KALO TAK MAMPU

Thursday, April 21, 2011

Allhamdullilah

Allhamdullilah hari ini.aku baru je pas pra percubaan memandu.

datang kul 8.tgu sampai berjam-jam baru sampai turn..

kul 12 tgh hari baru turn aku..adoi..

kebas bontot nih hah duk lama2..

pergi sana ngn xsarapan nya,,perut kosong..adei..

tape..still leh tahan r..

tp..mnirap tol ngn pnguji aku tuh..

macm harem..kecik2 mak bapak xajo berbudi bahasa..

aku tanya bukan nak jawab?ke lain plak dijawabnya...

mangkok punya olang!

ade kew patut..aku nak salam dia..dia xnk salam..

n terus kuar dr kete..panas jeq..aku time tuh.

susah r..kalo jmpe orang yang cmnih..

btw..aku lulus kot...ntah lew..haha

kalo lulus maybe isnin or rabu aku jpj..

balik rumah..

trus membuta..perut still kosong..

mkn time magrib..aku da cm orang pose lak..

tp syukur alhamdulliah lah

rezeki aku mlm nih bnyk..

mak aku belikn aku nasi beriani..

fuh..da la perut kosong..mg best r mkn..
(makan xingt dunia)
(gelojoh sungguh)

pastuh..bapak aku bawa blek mknn dr suro
rezeki lagi...

k r tuh jeq nk cte..

tnx sudi bc..

(tg melahap nsi goreng)




Meh Join Bloglist FizA


Assalamualaikum semua ! hari ini aku nak join
bloglist cik Fiza nih..

sape2..nk join n tgok syarat2 nya sila klick banner diatas yer..

k done

Wednesday, April 20, 2011

"Ariana's story 1st GA".


Asslamualaikum semua! meh jom kita join
1st give away kak arianna..sambil2
tuh leh la knal-knl n tmbah folower..

n naik kan trafic kn..

sape2 yang baik hati nk join tuh..
click banner diatas..

k done!

nak tag dkt..
xtw..ahahha






Jom uji otak korang lagi hehe


Ujian Dementia Betapa cekapnya anda!!

Di bawah ada ( 4 ) soalan dan satu soalan bonus. Anda perlu menjawab dengan pantas. Anda tidak boleh mengambil masa, perlu menjawabnya segera. OK? Mari cuba, lihat sendiri berapa pantas dan hebatnya diri anda..... Ready?





GO!!! (lihat bawah) Soalan Pertama: A nda menyertai perlumbaan. Anda mengejar dan memotong orang yang kedua. Sekarang Anda ditempat yang ke berapa? ~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~









Jawapan: Jika jawapan anda tempat yang pertama, sudah tentu jawapan anda salah! Jika anda memotong orang kedua sudah tentu anda mengambil tempatnya, tempat kedua! Cuba jangan lihat atas semula untuk soalan seterus. Sekarang jawab soalan kedua, tetapi jangan ambil terlalu banyak masa seperti soalan pertama OK ?








Soalan Kedua: J ika anda memotong tempat orang yang terakhir, jadi anda di tempat...? (lihat bawah) ~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~










Jawapan: Jika jawapan anda tempat kedua terakhir, anda salah lagi.. siapakah yang terakhir, bagaimana anda boleh memotong orang yang terakhir? Adakah anda pantas dan cerd i k,







tidak begitu rupanya.? Soalan Ketiga: S oalan kira-kira bermuslihat! Perhatian: Ini mesti dilakukan tanpa menggunakan fikiran sahaja . Jangan guna kertas dan pensil atau mesen kira-kira. Cuba lah... Ambil 1000 dan campur 40 . Sekarang campur lagi 1000 . Campur lagi 30 ... Campur lagi 1000 Campur lagi 20 ... Campur lagi 1000 Campur lagi 10 ... Berapa kah jumlah semua? Lihat bawah untuk ...jawapan.. .. ~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~







Adakah jawapan anda 5000 ? Jawapan sebenar adalah 4100.

Jika anda tak percaya ,sila gunakan mesin kira-kira.! Mungkin ini bukan hari anda kan ? Mungkin anda boleh jawab soalan yang akhir ini dengan betul .. Cuba .






Soalan keempat: Bapa Mary ada seramai lima orang anak gadis: 1. Nana, 2. Nena , 3. Nini, 4. Nani . Apakah nama anak gadisnya yang terakhir? ~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~












Adakah jawapan anda Nunu? Salah! sudah tentu Salah. Namanya Mary. Baca semula soalan! Okay, cuba






jawab soalan bonus: S orang bisu pergi ke mini-market untuk membeli sebatang berus gigi. Dengan mengayakan lakunan memberus gigi ia berjaya menerangkan hasratnya kepada pekedai dan ia berjaya membeli berus gigi itu. Seterusnya, seorang buta pergi ke mini-market, untuk membeli cermin mata hitam, bagaimaa dia menerangkan kepada pekedai itu hasratnya. ...? ~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~







Dia hanya membuka mulutnya dan menyebut apa yang dihajati,

Beliau buta bukan bisu... Mudah sahaja.






HANTARKAN KEPADA BIJAK PANDAI YANG LAIN ATAU KEPADA YANG MERASAKAN DIRI MEREKA BIJAK. Selamat bergembira.. .. bye.!!