BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, November 27, 2010

hmm...

simple2 jeq wat layout bru..xscntik blog korunk

Wednesday, November 17, 2010

ary raya adil adha...

hari raya adil adha merupakan satu ary raya yg amat penting bg umat islam..
bg mengingati peristiwa nabi ibrahim yg diwahyukn agar mengorbankn ank nya nabi ismail...
xkan la nk sembelih ank sendiri,,,oleh itu,,,allah telah mengantikn dengan binatang untuk dijadikan korban..sementara itu , umat islam kini sedang menunaikn ibadah haji di makkah skrg maybe di mina,,,nk lontar jamrah 3 ary tasyrik....semoga umat islam di dunia mendapat haji yg mabrul...termasuk cgu2 aku....


pagi2...lgi aq sudah bgun,,,

smgt tol ary ne nk g semayang raya..hahhaha...

selalu kalo ary raya ujan time pg2...

ary ne cuacanya redup jew...

tp ptg ujn...

rahmat la 2..

aq siap2 la pkai bju..

pkai simple2 jew..

bju melayu ijau,,,

aq tgk abg aq ngn ayah aq pkai jubah,,

cm nk pkai jew...

tp mls la..

kang nmpk alim cgt t..hahahhaha
xmemasal kne jd imam,,,muahhaha..
pas solat ry 2
g men2 ngn anak buah arif(dia cgt comel)
cm pak usu dia...muahhaa..pasan,

smntra tgu lauk ary ry terhidang,,,
pas 2 aq mkn la..dengan berselera..
tmbh bnyk kali tuh...
hahahha..

pas da bes mkn 2...
duk2 jap dgr akak2 aku cter2 mrepek..
dgrkn ajew..hehhe...

so aq xtw nk wtpew..
g la tdo....saudara aku dtg..
mls nk lyn..
pas slm terus aq membongkang..
ujan lak uwh....sejuk nya!!

Tuesday, November 16, 2010

kenapa mati pada hari jumaat

Kenapa mati hari jumaat?


Salah sebuah katil di dalam bilik ICU sebuah hospital ternama kerap

mengalami kejadian pelik..

Setiap pesakit yang ditempatkan disitu pasti akan meninggal pada setiap


hari Jumaat pagi tanpa mengira umur, jantina atau tahap kesihatan mereka


Perkara ini sangat membingungkan para doktor... Lalu para doktor
memutuskan


untuk memantau katil tersebut...mungkin makhluk halus ada menetap
disitu.

Apabila tiba hari Jumaat yang berikutnya.. . beberapa org doktor bersiap


sedia untuk mengenalpasti penyebab kepada kematian di katil tersebut
yang

mana pada ketika seorang pesakit lelaki muda sedang tidur... Beberapa
doktor

memegang Yassin dan Quran sebagai persiapan menghalau makhluk halus..

Masa berputar... pukul 08:00am.. 08:30am sehingga jam 9.00 am ....

tiba-tiba... ....

Pintu bilik ICU itu terbuka....

Kemudian masuklah Makcik Timah Seorang pekerja sambilan sebagai pencuci

yang hanya bertugas setiap hari jumaat..

Makcik Timah masuk... mendekati katil keramat tersebut... dan terus

mencabut....

soket elektrik untuk alat pernafasan bantuan agar dapat menghidupkan. .


vacuum cleanernya.. ...

3 orANG doktor

Pada zaman dahulu kala, ada 3 orang dokter.

Mereka selalu bersama kemana saja mereka pergi. Tapi ke-tiga2nya memiliki
kegemaran berlainan.
A dr Jon Poni (suka main perempuan).
B dr Jon Joni (suka minum minuman keras).
C dr Jon Doni (suka segala jenis rokok) .

Suatu hari ketiga sahabat ini berjalan jalan tanpa tujuan. Tiba2
ketiganya bertemu dengan sebuah ketel/kendi (seperti cerita Aladin).
Lalu salah seorang mengambilnya lalu meng-gosok2kan ketel tersebut.
Sejurus kemudian asap keluar dari corong ketel tersebut dan secara
perlahan berganti menjadi satu makluk yang menyeramkan yakni
seekor/seorang (?) jin yang ganas.Lalu jin tersebut tertawa: "Ha ha ha
.." dan berkata"Akulah Jin Ifrit !

Karena kamu telah membebaskan aku dari ketel itu maka aku akan tunaikan
apa saja permintaan kamu sekalian. !!" Ketiga sahabat yang pada mulanya
panik dan takut menjadi gembira lalu termenung dan ber! pikir tentang
peluang dan kemauan masing2 yang mungkin sekali dalam seumur hidup. Lalu
mereka memilih kemauan mengikuti kegemaran masing2.

Berkata si A,"Aku mau perempuan2 muda dari berbagai bangsa di seluruh
dunia dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan jangan ganggu aku
selama 10 tahun." Pufff ........!! dengan sekejap mata jin itu
menyempurnakan permintaan si A.

Berkata si B,"Aku mau semua jenis arak dari seluruh dunia untuk bekal
selama sepuluh tahun dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan jangan
ganggu aku selama 10 tahun." Pufff ........ !! dengan sekejap mata jin
itu menyempurnakan permintaan si B.

Berkata pula si C,"Aku mau semua jenis rokok dari seluruh dunia untuk
bekal selama sepuluh tahun dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan
jangan ganggu aku selama 10 tahun." Pufff .......... !! dengan sekejap
mata jin itu menyempurnakan permintaan si C.

Setelah genap 10 tahun, maka jin tersebut muncul ke! mbali untuk membuka
pintu gua masing2 sebagaimana yang dijanjikan.<>
Maka jin tersebut pergi membuka pintu gua si A, ketika dibuka maka
keluarlah si A dengan keadaan kurus kering, berdiri pun tidak bisa
karena tidak sanggup untuk menggerakkan lutut sebab hari2 hanya
memuaskan nafsu dengan perempuan.Tiba2 si A pun jatuh ketanah lalu mati!!

Setelah itu jin tersebut pergi ke gua si B, ketika pintu dibuka maka
keluarlah si B dengan perut yang sangat buncit karena hari2
mabuk2an.J alan pun ter-huyung2. Tiba2 si B pun jatuh ketanah lalu mati !!

Setelah itu jin pergi ke gua si C dan membuka pintu gua. Tiba2 si C
keluar dalam keadaan sehat walafiat dan terus MENAMPAR si jin. Sambil
me- maki2 si jin ia berkata :


JIN GUUUUUUUUUOBLOOOKK ...!!!! lighter nye MANAAAAAAAAA ...???!!!

test2,,berjaya punya

Handphone ataupun telefon bimbit secanggih mana pun tidak berguna sekiranya coverage tak ada kan . Di dalam lif dan basement tempat parking kereta merupakan antara kawasan 'pantang' bagi handphone (hp). Ini kerana di tempat-tempat tersebut coverage hp amat rendah sehingga 1 bar dan kadang-kadang tiada langsung!

Bayangkan sekiranya anda berada dalam situasi yang yang cemas dan amat memerlukan pertolongan. Tetapi hp mahal anda itu tidak dapat melaksanakan tugasnya dengan cemerlang. Tentu anda mempunyai sebab munasabah untuk berasa kecewa dan menyesal bukan???

Ini satu informasi untuk anda dan sesiapa sahaja yang menggunakan hp 1G, 2G ataupun 3G. Dengan mengg unakan wang kertas RM2 sahaja anda boleh mendapatkan full bar untuk hp walaupun di mana sahaja anda berada.

Ini kerana wang kertas RM2 mempunyai satu elemen untuk 'boost up' coverage hp anda. Mungkin anda berasa sedikit hairan. Tetapi percayalah ini merupakan satu kenyataan yang tidak boleh dinafikan!!!

Kaedah ini sesuai untuk semua pengguna 013, 016, 019, 012, 017 dan sebagainya.


Caranya ( Perhatian
ila baca dan ikuti langkah-langkah ini dengan teliti) :

Langkah 1 : Off atau matikan hp anda.

Langkah 2 : Lipatkan wang kertas RM2 menjadi sama saiz dengan bateri hp an da.
Kemudian selitkan duit yang telah dilipat tadi bersama bateri hp anda.

Langkah 3 : On atau hidupkankan semula hp. Periksa bar pada hp anda. Semasa hp anda on, pastikan kod 'ID. 10T' tertera pada skrin hp anda.

Sekiranya kod 'ID. 10T ' tertera di skrin, hp anda tidak akan mengalami masalah coverage lagi!


*Sila ambil perhatian;

Sekiranya kod 'ID.10T' tidak tertera pada skrin, sila periksa sebuah satelit yang besar di belakang wang kertas RM2 tersebut.

Pastikan sama ada satelit tersebut berfungsi dengan baik atau tidak.






Sekiranya masih tidak berjaya, sila ketuk-ketuk sikit hp anda dengan duit RM2 tu sekali. Sila periksa samada tengkolok Agong jatuh ataupun tidak. Kedudukan te ngkolok yang tidak stabil mungkin penyebab mengapa kod 'ID.10T' tidak muncul di skrin hp anda.

Kalau masih tidak berjaya hentakkan hp di dahi anda 10 kali.

Mungkin kod 'ID.10T' dah bertukar menjadi 'IDIOT' ! Sape tahu yer tak??

Jgn marah kalau dah terkena......
Nasib baik duit RM2 tak dicetak lagi. Kalau tidak, lagi ramai yg fikir benda ni betul-betul...tapi cobaan....

renung2:Terperangkap di pusara IBU

Terperangkap di pusara ibu..
> >
> > " Hairan saya melihat beberapa orang kampung berkumpul
> > di kedai pada
> > tengah
> >
> > hari itu. 1 September 1994. Serius mereka berbual hingga
> > dahi
> >
> > berkerut-kerut. Lepas seorang bercerita yang lain
> > menggeleng-gelengka n
> >
> > kepala.
> >
> >
> >
> > Pasti ada sesuatu yang 'besar' sedang mereka
> > bincangkan, kata saya di
> > dalam
> >
> > hati. Setelah enjin motosikal dimatikan, saya berjalan ke
> > arah mereka.
> >
> >
> >
> > " Bincang apa tu? Serius aku tengok," saya
> > menyapa.
> >
> > " Haaa...Din, kau tak pergi tengok budak perempuan tak
> > boleh keluar dari
> >
> > kubur emak dia? " kata Jaimi, kawan saya.
> >
> > " Budak perempuan? Tak boleh keluar dari kubur? Aku
> > tak faham bah,"
> > jawab
> >
> > saya. Memang saya tak faham kerana lain benar apa yang
> > mereka katakan
> > itu.
> >
> >
> >
> > " Macam ni," kata Jaimi, lalu menyambung, "
> > di kubur kat kampung Batu 10
> >
> > tu, ada seorang budak perempuan tolong kebumikan emak dia,
> > tapi lepas
> > itu
> >
> > dia pula yang tak boleh keluar dari kubur tu.
> >
> > Sekarang ni orang tengah nak keluarkan dia... tapi belum
> > boleh lagi ".
> >
> >
> >
> > " Kenapa jadi macam tu? " saya bertanya supaya
> > Jaimi bercerita lebih
> >
> > mendalam. Patutlah serius sangat mereka berbual..
> >
> >
> >
> > Jaimi memulakan ceritanya. Kata beliau, memandangkan
> > semalam adalah hari
> >
> > kelepasan semperna Hari Kebangsaan, budak perempaun berumur
> > belasan
> > tahun
> >
> > itu meminta wang daripada ibunya untuk keluar
> >
> > bersama kawan-kawan ke Bandar Sandakan. Bagaimana pun,
> > ibunya yang sudah
> >
> > berusia dan sakit pula enggan memberikannya wang.
> >
> >
> >
> > " Bukannya banyak, RM 20 aja mak! " gadis itu
> > membentak.
> >
> > " Mana emak ada duit. Mintak dengan bapa kamu,"
> > jawab ibunya perlahan.
> >
> > Sambil itu dia mengurut kakinya yang sengal. Sudah
> > bertahun-tahun dia
> >
> > mengidap darah tinggi,lemah jantung dan kencing manis.
> >
> >
> >
> > " Maaak... kawan-kawan semuanya keluar. Saya pun nak
> > jalan jugak," kata
> >
> > gadis itu.
> >
> > " Yalah, mak tau... tapi mak tak ada duit," balas
> > ibunya.
> >
> > " RM 20 aja! " si gadis berkata.
> >
> > " Tak ada," jawab ibunya.
> >
> > " Emak memang kedekut! " si gadis mula
> > mengeluarkan kata-kata keras.
> >
> >
> >
> > " Bukan macam tu ta..." belum pun habis ibunya
> > menerangkan, gadis
> > tersebut
> >
> > menyanggah, katanya,
> >
> > " Ahhh...sudahlah emak! Saya tak mau dengar! "
> >
> > " Kalau emak ada du... " ibunya menyambung , tapi
> > belum pun habis
> >
> > kata-katanya, si gadis memintas lagi, katanya ;
> >
> > " kalau abang, boleh, tapi kalau saya minta duit,
> > mesti tak ada! "
> >
> >
> >
> > Serentak dengan itu, gadis tersebut menyepak ibunya dan
> > menolaknya ke
> >
> > pintu. Si ibu jatuh ke lantai.
> >
> > " Saida.. Sai.. dddaaa.." katanya perlahan sambil
> > mengurut dada.
> > Wajahnya
> >
> > berkerut menahan
> >
> > sakit.
> >
> >
> >
> > Gadis tersebut tidak menghiraukan ibunya yang terkulai di
> > lantai. Dia
> >
> > sebaliknya masuk ke bilik dan berkurung tanda protes. Di
> > dalam bilik,
> >
> > dibalingnya bantal dan selimut ke dinding. Dan sementara di
> > luar,
> > suasana
> >
> > sunyi sepi.
> >
> >
> >
> > Hampir sejam kemudian, barulah gadis tersebut keluar.
> > Alangkah
> > terkejutnya
> >
> > dia kerana ibunya tidak bergerak lagi. Bila dipegang ke
> > pergelangan
> > tangan
> >
> > dan bawah leher, tidak ada lagi nadi berdenyut.
> >
> >
> >
> > Si gadis panik. Dia meraung dan menangis memanggil
> > ibunya,tapi tidak
> >
> > bersahut. Meraung si gadis melihat mayat ibunya itu.
> > Melalui
> > jiran-jiran,
> >
> > kematian wanita itu diberitahu kepada bapa gadis yang
> >
> > bekerja di luar.
> >
> >
> >
> > Jaimi menyambung ceritanya; " Mak cik tu dibawa ke
> > kubur pukul 12.30
> > tadi.
> >
> > Pada mulanya tak ada apa-apa yang pelik, tapi bila mayatnya
> > nak
> > dimasukkan
> >
> > ke dalam kubur, ia jadi berat sampai dekat
> >
> > 10 orang pun tak terdaya nak masukkannya ke dalam kubur.
> > Suaminya
> > sendiri
> >
> > pun tak dapat bantu."
> >
> >
> >
> > " Tapi bila budak perempuan tu tolong, mayat ibunya
> > serta-merta jadi
> >
> > ringan. Dia seorang pun boleh angkat dan letak mayat ibunya
> > di tepi
> > kubur."
> >
> >
> >
> >
> > Kemudian gadis berkenaan masuk ke dalam kubur untuk
> > menyambut jenazah
> >
> > ibunya. Sekali lagi beramai-ramai penduduk kampung
> > mengangkat mayat
> >
> > tersebut dan menyerahkannya kepada gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > Tanpa bersusah payah, gadis itu memasukkan mayat ibunya ke
> > dalam lahad.
> >
> > Namun apabila dia hendak memanjat keluar dari kubur
> > tersebut, tiba-tiba
> >
> > kakinya tidak boleh diangkat. Ia seperti dipaku ke tanah.
> > Si gadis mula
> >
> > cemas.
> >
> >
> >
> > " Kenapa ni ayah? " kata si gadis. Wajahnya
> > serta-merta pucat lesi.
> >
> > " Apa pasal," Si ayah bertanya.
> >
> > " Kaki Saida ni.. tak boleh angkat! " balas si
> > gadis yang kian cemas.
> >
> >
> >
> > Orang ramai yang berada di sekeliling kubur mula riuh.
> > Seorang demi
> > seorang
> >
> > menjenguk untuk melihat apa yang sedang berlaku.
> >
> >
> >
> > " Ayah, tarik tangan saya ni. Kaki saya terlekat...
> > tak boleh nak naik,"
> >
> > gadis tersebut menghulurkan tangan ke arah bapanya.
> >
> >
> >
> > Si bapa menarik tangan anaknya itu, tetapi gagal. Kaki
> > gadis tersebut
> >
> > melekat kuat ke tanah. Beberapa orang lagi dipanggil untuk
> > menariknya
> >
> > keluar, juga tidak berhasil.
> >
> >
> >
> > " Ayah...kenapa ni??!! Tolonglah Saida, ayah.."
> > si gadis menangis
> > memandang
> >
> > ayah dan adik-beradiknya yang bertinggung di pinggir kubur.
> >
> >
> >
> > Semakin ramai orang berpusu ke pinggir kubur. Mereka
> > cubamenariknya
> >
> > beramai-ramai namun sudah ketentuan Allah, kaki si gadis
> > tetap terpasak
> > di
> >
> > tanah. Tangisannya bertambah kuat.
> >
> >
> >
> > " Tolong saya ayah, tolong saya...kenapa jadi macam ni
> > ayah? " kata si
> >
> > gadis sambil meratap.
> >
> > " Itulah, kamu yang buat emak sampai dia meninggal.
> > Sekarang, ayah pun
> > tak
> >
> > tau nak buat macam mana," jawab si ayah selepas gagal
> > mengeluarkan
> > anaknya
> >
> > itu.
> >
> >
> >
> > Dia menarik lagi tangan gadis yang berada di dalam kubur
> > tapi tidak
> >
> > berganjak walau seinci pun. Kakinya tetap terpahat ke
> > tanah.
> >
> >
> >
> > " Emak...ampunkan Saida emak, ampunkan Saida..."
> > gadis itu menangis.
> > Sambil
> >
> >
> > itu dipeluk dan dicium jenazah kiblat. Air matanya sudah
> > tidak boleh
> >
> > diempang lagi.
> >
> > " Maafkan Saida emak, maafkan , Saida bersalah, Saida
> > menyesal... Saida
> >
> > menyesal.. Ampunkan Saida emak," dia menangis lagi
> > sambil memeluk
> > jenazah
> >
> > ibunya yang telah kaku.
> >
> >
> >
> > Kemudian gadis itu menghulurkan lagi tangannya supaya boleh
> > di tarik
> >
> > keluar. Beramai-ramai orang cubamengeluarkannya namun
> > kecewa. Apabila
> >
> > terlalu lama mencuba tetapi gagal, imam membuat keputusan
> > bahawa kubur
> >
> > tersebut perlu dikambus.
> >
> >
> >
> > " Kita kambus sedikit saja, sampai mayat ibunya tak
> > dapat dilihat lagi.
> >
> > Kita tak boleh biarkan mayatnya macam tu aja... kalau hujan
> > macam mana?
> > "
> >
> > kata imam kepada bapa gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > " Habis anak saya ?" tanya si bapa.
> >
> > " Kita akan terus cuba tarik dia keluar. Kita buat
> > dua-dua sekali, mayat
> >
> > isteri awak disempurnakan, anak awak kita selamatkan,"
> > balas imam.
> >
> >
> >
> > Lelaki berkenaan bersetuju. Lalu seperti yang
> > diputuskan,upacara
> >
> > pengebumian terpaksa diteruskan sehingga selesai, termasuk
> > talkinnya.
> >
> > Bagaimana pun kubur dikambus separas lutut gadis saja,
> > cukup untuk
> > menimbus
> >
> >
> > keseluruhan jenazah ibunya.
> >
> >
> >
> > Yang menyedihkan, ketika itu si gadis masih di dalam kubur.
> > Bila talkin
> >
> > dibaca, dia menangis dan meraung kesedihan. Sambil itu dia
> > meminta ampun
> >
> > kepada ibunya dengan linangan air mata. Selesai upacara
> > itu, orang ramai
> >
> > berusaha lagi menariknya keluar. Tapi tidak berhasil.
> >
> >
> >
> > " Bila dah lama sangat, aku balik kejap untuk makan.
> > Dah lapar sangat.
> >
> > Lepas itulah aku singgah ke kedai ni. Lepas ni aku nak ke
> > kubur lagi.
> > Nak
> >
> > tengok apa yang terjadi," kata Jaimi.
> >
> >
> >
> > " Aku pun nak pergilah," kata saya. Lalu kami
> > semua menunggang motosikal
> >
> > masing-masing menuju ke kubur.
> >
> >
> >
> > Kami lihat orang ramai sudah berpusu-pusu di sana. Beberapa
> > buah kereta
> >
> > polis juga kelihatan di situ. Saya terus berjalan pantas
> > menuju kubur
> > yang
> >
> > dimaksudkan dan berusaha menyusup ke celah-celah
> >
> > orang ramai yang sedang bersesak-sesak.
> >
> >
> >
> > Setelah penat berusaha, akhirnya saya berjaya sampai
> > kebarisan paling
> >
> > hadapan. Malangnya saya tidak dapat melihat gadis tersebut
> > kerana di
> > depan
> >
> > kami telah dibuat kepungan tali. Kubur itu pula beberapa
> > puluh meter
> >
> > daripada kami dan terlindung oleh kubur serta pokok-pokok
> > rimbun. Di
> > dalam
> >
> > kepungan itu, anggota-anggota polis berkawal dengan senjata
> > masing-masing.
> >
> >
> >
> > Nasib saya memang baik hari itu. Dua tiga orang daripada
> > polis berkenaan
> >
> > adalah kenalan saya.
> >
> >
> >
> > " Pssstt...Raie. ..Raie..Psstt, " saya memanggil,
> > Raie yang perasan saya
> >
> > memanggilnya mengangkat tangan.
> >
> > " Boleh aku tengok budak tu? " saya bertanya
> > sebaik saja diadatang ke
> > arah
> >
> > saya.
> >
> >
> >
> > " Mana boleh. Keluarga dia aja yang boleh,"
> > jawabnya perlahan-lahan
> > seperti
> >
> >
> >
> >
> > berbisik. Sambil itu dia menjeling ke kiri dan kanan,
> > khuatir ada orang
> >
> > yang tahu.
> >
> > " Sekejap aja. Bolehlah..." saya memujuk.
> >
> >
> >
> > Alhamdulillah, setelah puas dipujuk dia mengalah. Tanpa
> > berlengah, saya
> >
> > menyusup perlahan-lahan dan berjalan beriringan dengan
> > Raie, seolah-olah
> >
> > tidak melakukan apa-apa kesalahan. Namun demikian dada saya
> > berdebar
> >
> > kencang. Pertama, risau & takut dihalau keluar. Kedua,
> > tidak sabar
> > hendak
> >
> > melihat apa yang sedang berlaku kepada gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > Selepas meredah kubur-kubur yang bertebaran, akhirnya saya
> > sampai ke
> > pusara
> >
> > yang dimaksudkan. Di pinggir kubur itu berdiri dua tiga
> > orang polis
> >
> > memerhatikan kedatangan saya.
> >
> >
> >
> > Raie mendekati mereka dan berbisik-bisik. Mungkin dia
> > merayu supaya saya
> >
> > tidak dihalau. Alhamdulillah, saya lihat seorang polis yang
> > berpangkat
> >
> > mengangguk-angguk. Raie terus memanggil saya lalu
> > memuncungkan bibirnya
> > ke
> >
> > arah sebuah kubur.
> >
> >
> >
> > Bila dijenguk kedalam, dada saya serta-merta terasa sebak.
> > Saya lihat
> > gadis
> >
> > berkenaan sedang duduk di atas tanah kubur sambil menangis
> > teresak-esak.
> >
> > Sebentar kemudian dia memegang tanah berhampiran lahad dan
> > merintih;
> >
> > "Emak... ampunkanlah Saida, Saida sedar, saida derhaka
> > pada emak, Saida
> >
> > menyesal,
> >
> > Saida menyesal.."
> >
> >
> >
> > Selepas mengesat air jernih yang terus berjejeran daripada
> > mata yang
> >
> > bengkak, gadis tersebut menangis lagi memohon keampunan
> > daripada arwah
> >
> > ibunya. " Emak...lepaskanlah kaki saya ni. Ampunkan
> > saya, lepaskan
> > saya,"
> >
> > Ditarik-tariknya kaki yang melekat di tanah namun tidak
> > berhasil juga.
> >
> >
> >
> > Saya lihat bapa dan adik-beradiknya menangis, di pinggir
> > kubur. Nyata
> >
> > mereka sendiri tidak tahu apa lagi yang hendak dibuat untuk
> > menyelamatkan
> >
> > gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > " Sudahlah tu Saida...makanlah sikit nak ," rayu
> > bapanya sambil
> >
> > menghulurkan sepinggan nasi juga segelas air. Si gadis
> > tersebut langsung
> >
> > tidak mengendahkan. Malah memandang ke atas pun tidak. Dia
> > sebaliknya
> > terus
> >
> > meratap meminta ampun daripada arwah ibunya.
> >
> >
> >
> > Hampir menitis air mata saya melihat Saida. Tidak saya
> > sangka, cerita
> > datuk
> >
> > dan nenek tentang anak derhaka kini berlaku di depan mata.
> >
> >
> >
> > Begitu besar kekuasaan Allah. Memang betullah kata para
> > alim ulama, dosa
> >
> > menderhakai ibu bapa akan di balas 'tunai'.
> >
> >
> >
> > Malangnya saya tidak dapat lama di sana. *****a 10 - 15
> > minit saja
> > kerana
> >
> > Raie memberitahu, pegawainya mahu saya berbuat demikian.
> > Mahu tidak
> > mahu,
> >
> > terpaksalah saya meninggalkan kubur tersebut. Sambil
> >
> > berjalan kedengaran lagi Saida menangis dan meratap "
> > Ampunkan saya
> > emak,
> >
> > ampunkan saya, Ya Allah, lepaskanlah kakiku ini, aku
> > bertaubat, aku
> >
> > insaf..."
> >
> >
> >
> > Lantas saya menoleh buat kali terakhir. Saya lihat bapa
> > Saida dan adik
> >
> > beradiknya sedang menarik tangan gadis itu untuk dibawa
> > keluar, tapi
> >
> > seperti tadi, tidak berhasil. Saya lihat seorang polis
> > mengesatkan air
> >
> > matanya.
> >
> >
> >
> > Semakin lama semakin ramai orang berhimpun mengelilingi
> > perkuburan itu.
> >
> > Beberapa kereta polis datang dan anggotanya berkawal di
> > dalam kepungan
> >
> > lengkap dengan senjata masing-masing. Wartawan dan
> >
> > jurugambar berkerumun datang untuk membuat liputan tetapi
> > tidak
> > dibenarkan.
> >
> > Mereka merayu bermacam-macam cara, namun demi kebaikan
> > keluarga gadis,
> >
> > permintaan itu terpaksa ditolak.
> >
> >
> >
> > Matahari kian terbenam, akhirnya tenggelam dan malam
> > merangkak tiba.
> > Saida
> >
> > masih begitu. Kaki terlekat di dalam kubur ibunya sementara
> > dia tidak
> >
> > henti-henti meratap meminta keampunan. Saya
> >
> > pulang ke rumah dan malam itu tidak dapat melelapkan mata.
> > Suara
> >
> > tangisannya terngiang-ngiang di telinga saya.
> >
> >
> >
> > Saya diberitahu, sejak siang, tidak ada secebis makanan
> > mahupun minuman
> >
> > masuk ke tekaknya. Seleranya sudah mati. Bapa dan adik
> > beradiknya masih
> >
> > tetap di sisi kubur membaca al-Quran, Yassin
> >
> > dan berdoa. Namun telah disebutkan Allah, menderhaka
> > terhadap ibu bapa
> >
> > adalah dosa yang sangat besar. Saida tetap tidak dapat
> > dikeluarkan.
> >
> >
> >
> > Embun mula menitis. Saida kesejukan pula. Dengan selimut
> > yang diberi
> > oleh
> >
> > bapanya dia berkelubung. Namun dia tidak dapat tidur. Saida
> > menangis dan
> >
> > merayu kepada Allah supaya mengampunkan dosanya.
> >
> >
> >
> > Begitulah yang berlaku keesokannya. Orang ramai pula tidak
> > susut
> >
> > mengerumuni perkuburan itu. Walaupun tidak dapat melihat
> > gadis berkenaan
> >
> > tapi mereka puas jika dapat bersesak-sesak dan mendengar
> > orang-orang
> >
> > bercerita.
> >
> >
> >
> > Setelah empat atau lima hari terperangkap, akhirnya Saida
> > meninggal
> > dunia.
> >
> > Mungkin kerana terlalu lemah dan tidak tahan di bakar
> > kepanasan matahari
> >
> > pada waktu siang dan kesejukan di malam hari.
> >
> > Mungkin juga kerana tidak makan dan minum. Atau mungkin
> > juga kerana
> > terlalu
> >
> > sedih sangat dengan apa yang dilakukannya.
> >
> >
> >
> > Allah Maha Agung...sebaik Saida menghembuskan nafas
> > terakhir, barulah
> >
> > tubuhnya dapat di keluarkan. Mayat gadis itu kemudian
> > disempurnakan
> > seperti
> >
> >
> >
> > mayat-mayat lain.
> >
> >
> >
> > Kuburnya kini di penuhi lalang. Di bawah redup daun kelapa
> > yang
> >
> > melambai-lambai, tiada siapa tahu di situ bersemadi seorang
> > gadis yang
> >
> > derhaka.
>
>
> Moral cerita ... buat baik dan berbaktilah kepada kedua ibu bapa
> sementara mereka masih ada di dunia ini.…Jangan sesekali berkasar
> dan mengikut nafsu jika bercakap dan melayan kedua-dua ibubapa
> kita…..Tampa mereka siapalah kita…
>
> Renung2kan lah…………

Saturday, November 13, 2010

bc jew la

Kalau perempuan lawa pendiam
Lelaki akan cakap:: woow, ciri-ciri isteri idaman...
kalau perempuan tak lawa pendiam
Lelaki akan cakap: eh tak reti komunikasi betul...

kalau perempuan lawa berbuat jahat
Lelaki akan kata: musti ada krisis dalaman
nih...kesian
kalau perempuan tak lawa berbuat jahat
Lelaki akan cakap: dah la tak lawa, perangai pulak
huduh...

kalau perempuan lawa menolong Lelaki yg
diganggu
Lelaki akan cakap: heroin sejati...!
kalau perempuan tak lawa menolong Lelaki yang
diganggu
Lelaki akan kata: taktik nak ngorat le tu...

kalau perempuan lawa dapat Lelaki hensem
Lelaki akan kata: ok gak la....
kalau perempuan tak lawa dapat Lelaki hensem
Lelaki akan kata: kesian..mesti kena bomoh lelaki
tuh!

kalau perempuan lawa ditinggal kekasih
Lelaki akan kata: buta kayu betul mamat tu....
kalau perempuan tak lawa ditinggal kekasih
Lelaki akan kata:...patut pun kena reject...

kalau perempuan lawa penyayang binatang
Lelaki akan cakap: perasaannya halus...penuh
kasih sayang
kalau perempuan tak lawa penyayang binatang
Lelaki akan cakap: sesama keluarga memang
harus menyayangi...

kalau perempuan lawa bawa BMW
Lelaki akan cakap: ntah dato' mana bela nih....
kalau perempuan tak lawa bawa BMW
Lelaki akan cakap: musti anak org kaya nih.....

kalau perempuan lawa tak mau bergambar
Lelaki akan cakap: pasti takut kalau2 gambarnya
tersebar
kalau perempuan tak lawa tak mau bergambar
Lelaki akan kata: sedar pun diri...

kalau perempuan lawa menuang air ke gelas lelaki
Lelaki akan cakap: caring sungguh....
kalau perempuan tak lawa menuang air ke gelas
lelaki
Lelaki akan cakap: nak tunjuk caring le tu....

kalau perempuan lawa bersedih hati
Lelaki akan cakap: dont worry..i will make u happy
forever
kalau perempuan tak lawa bersedih hati
Lelaki akan kata: sikit2 nak nangis!! mengada2...

kalau perempuan lawa masak
Lelaki akan kata: dah la lawa, pandai masak pulak
tu...
kalau perempuan tak lawa masak
Lelaki akan cakap: ntah sedap ke tak????

kalau perempuan lawa main2 miss call
Lelaki akan kata: takpe...
kalau perempuan tak lawa main2 miss call
Lelaki akan cakap: ko ni takde keja lain ke... sibuk
ni tau..

kalau perempuan lawa hantar2 email
Lelaki akan kata: sukenya....
kalau perempuan tak lawa hantar2 email
Lelaki akan cakap: balik2 email dia...boring

pisang

Mashaallah....meromang bulu roma den.....huhuu

hidung

RENUNG-RENUNGKANLAH DAN SELAMAT BERAMAL...


> > > > > SYAITAN DAN HIDUNG
> > > > >
> > > > > Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda: Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur (Muslim)
> > > > >
> > > > > Berikut dipaparkan tulisan kiriman dari seorang teman mengenai hidung sebagai sketsa yang merehatkan minda dan fikiran. Maaf sekiranya paparan ini mungkin menyinggung perasaan sesetengah pihak.
> > > > >
> > > > >
> > > > > Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita
> > > > > atau macam mana bentuknya, kenalah kita ambil tahu sikit.
> > > > >
> > > > > Bunga akan berkembang segar jika disirami air, dan hidung akan
> > > > > berkembang megah bila dipuji ye dak.
> > > > >
> > > > > Bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis,
> > > > > kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata.
> > > > >
> > > > > Malah ada orang jatuh cinta kerana
> > > > > terpesona dengan hidung seseorang.
> > > > >
> > > > > Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan.
> > > > > Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur.
> > > > >
> > > > > Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya.
> > > > > Tidak diketahui pula dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung,
> > > > > tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur.
> > > > >
> > > > > Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan
> > > > > yang dilakukan oleh Rasullullah selain dari bersugi.
> > > > >
> > > > > Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita,
> > > > > macam-macam dia bikin. (macam-macam adaa)
> > > > >
> > > > > Oleh itu bersihkanlah sebaik bangun dari tidur.
> > > > > Cara nak membersihkannya
> > > > >
> > > > > Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil,
> > > > > bersihkanlah perlahan-lahan.
> > > > >
> > > > > Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek
> > > > > kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal,
> > > > >
> > > > > boleh jadi juga lubang hidung akan menjadi luas macam
> > > > > serombong kapal daa.
> > > > >
> > > > > Nak bubuh sabun pun boleh, tetapi jangan le banyak sangat,
> > > > > nanti berbuih pulak lubang hidung tu, boleh lemas tu, kan susah,
> > > > >
> > > > > setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung.
> > > > >
> > > > > Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya
> > > > > kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah
> > > > >
> > > > > dan dapat menghidu bau syurga (ini bergantung kepada amalan masing-masing) .
> > > > >
> > > > > Akhir kata........
> > > > >
> > > > > "Walaupun dirimu tidak kukenal,
> > > > > tetapi lubang hidungmu
> > > > > tetap menjadi pujaan hatiku".

renungan

Pengetahuan bersama........

Di riwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk

bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis. Apabila Rasulullah S..A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata, "Wahai orang muda kenapa kamu menangis?"

Maka berkata orang muda itu, "Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah

meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya." Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu,maka Abu Bakar r.a dan Umar r.a. mendapati ayah orang muda itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, "Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam." Kemudian RasulullahS.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa

kepada Allah W.T, kemudian mayat itu pun tukar kepada bentuk manusia semula.

Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.

Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu

Berubahmenjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?"

Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat." Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, "Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam."

Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan

sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak.

Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat.

Lalu mereka cuba membunuh ular itu.

Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."

Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?" Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, di

antaranya;

1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk solat

2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.

3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

Maka inilah balasannya".

Tuesday, November 9, 2010

huhu

idup sudah bertambah apy semulak..
hhuhuhu

Monday, November 8, 2010

sedey

idup ne xley sedey2....

ingt kt org 2
....

tp xpela...

..

sbek ade org support...
t c.mish nk lnjew...

lnjew yg best2 taw...

hahaha

hahhahaha

xde la terer

kadangkala

Kadang kala

ketika kita menangis

tiada orang nampak tangisan kita


Kadang kala

ketika kita sedang menderita

tiada orang nampak derita kita


Kadang kala

ketika kita risau

tiada orang nampak kerisauan kita


Kadang kala

ketika kita gembira

tiada orang nampak kegembiraan kita

-

-

-

-

-

-

-

-

-


tapi
KENTUT!! Sekali je cukup....



Semua orang tau!!


Hahahaha!!


GOTCHA!!!


Korang ingat ni nak buat cerita menyayat hati ker?

gdis logik vs gadis matematik

Ada dua orang gadis yang cantik. Salah satu dari mereka cara berfikirnya Matematik (M) dan yang satu lagi cara berfikirnya menggunakan Logik(L). Mereka berdua berjalan pulang melalui jalan yang gelap, dan jarak rumah mereka masih agak jauh. Setelah beberapa lama mereka berjalan, tiba-tiba mereka perasan ada seseorang sedang mengekori mereka...

M : Awak perasan tak ada seorang lelaki yang sedang berjalan mengikuti kita kira-kira sejak tiga puluh lapan minit yang lalu? Aku kuatir dia bermaksud jahat.

L : Itu hal yang Logik. Aku rasa dia nak merogol kita la.

M : Alamak, dengan kecepatan berjalan kita seperti ini, dalam waktu 15 minit dia akan berjaya tangkap kita. Adoh hai, apa yang harus kita buat?.

L : Hanya ada 1 cara logik yg harus kita lakukan, iaitu berjalan lebih cepat.

M : Itu tidak banyak membantu laa, macammana ni.

L : Tentulah tidak membantu, Logiknya kalau kita berjalan lebih cepat dia juga akan berjalan lebih cepat.

M : Jadi, apa yang harus kita lakukan? Dengan kecepatan kita seperti ini dia akan berhasil menangkap kita dalam waktu dua minit setengah je lagi...

L : Hanya ada satu langkah Logik yang harus kita lakukan.. Engkau ikut jalan kiri dan aku ikut jalan kanan.

Setelah kedua gadis itu berpisah.. Ternyata lelaki tadi mengikut langkah si gadis yang menggunakan logikal (L). Gadis matematik (M) tiba dirumah lebih dulu dan dia kuatir akan keselamatan kawannya.

Tidak berapa lama Gadis Logik (L) datang.

M : Oh Syukur ya Allaaaaah.. Kawan aku tiba dengan selamat, Eh macamana cerita engkau kena ikut oleh lelaki tadi?

L : Yelah, Setelah kita berpisah dia terus mengikuti aku.

M : Ya.. ya.. Tetapi apa yang terjadi kemudian dengan engkau?

L : Sesuai dengan logik aku, teruslah aku lari sekuat hati dan lelaki itupun lari sekuat tenaga jugak.

M : Dan... dan..

L : Sesuai dengan logik, dia berjaya mendekati aku ditempat yang gelap...

M : Jadik.. Apa yang engkau lakukan?

L : Hanya ada satu logik yang dapat aku lakukan, iaitu mengangkat kain aku tinggi-tinggi sampai nampak seluar dalam.

M : Alamak... jadik apa yang dilakukan lelaki tadi?

L : Sesuai dengan logik... Dia bukak tali pinggang, bukak zip dan londehkan seluarnya...

M : Alamak... jadi apa yang berlaku?

L : Logik bukan, kalau gadis yang mengangkat kainnya larinya lebih cepat dari pada lelaki yang berlari sambil seluarnya terlondeh, langkah aku besar, tapi dia macam orang yang masuk pertandingan lari dalam guni... So akhirnya aku terlepas dari lelaki itu.

M: Ha ha ha ha Memang logik……………………………..

12 waktu

12 WAKTU MUSTAJAB UNTUK BERDOA
Selain usaha dan tawakal, doa ialah satu-satunya cara untuk mencapai sesuatu hajat. Ada waktu-waktu tertentu paling mustajab untuk berdoa kepada ALLAH s.w.t. Di antaranya ialah:

1) Semasa Lailatul-Qadar.
2) Ketika hujan turun.
3) Ketika memulakan dan setelah selesai solat.
4) Ketika menghadapi barisan musuh di medan peperangan.
5) Di tengah malam.
6) Di antara azan dan iqamah.
7) Ketika sujud dalam solat.
8) Ketika iktidal akhir dalam solat.
9) Ketika khatam (tamat) membawa 30 Juz al-Quran.
10) Sepanjang malam, paling utama sepertiga awal dan sepertiga akhir (waktu sahur).
11) Malam Jumaat dan sepanjang hari Jumaat kerana mengharapkan bersua dengan saat ijabah (diperkenankan doa) yang terletak di antara terbit fajar hingga terbenam matahari pada hari Jumaat.
12) Di antara waktu zuhur dan asar dan antara waktu asar dan maghrib.

Subject: Duduk Iftirash

Kebanyakan kita tidak mengetahui kebaikannya dari segi kesihatan. Kalau kita lihat gambarrajah reflexology dibawah, bila dalam iftirash ini, kaki kanan kita dapat tekanan di bahagian atas kaki dan kaki kiri kita dapat tekanan bawah & tengah kaki. Duduk iftirash ni memberi 'tekanan reflexology' yang menyeluruh. Tapi bagi orang yg tidak menegakkan kaki kanan, mereka hanya mendapat 'tekanan reflexology' utk sebahagian tubuh sahaja (tidak meliputi bahagian - Brain, Neck, throat, heart, voice sinus, pituitary glands, etc spt dalam gambarajah). Ini merugikan!!

Eloklah kita cuba duduk secara iftirash yang sempurna semoga kita dapat pahala kerana ikut sunnah dan juga kesihatan yg menyeluruh melalui 'indirect reflexology excersize' utk bahagian kritikal - brain, neck, throat, etc..



iftirash

Didoakan agar kita semua dirahmati Allah SWT.

Dari Abu Hamid al-Sa`idi ra., katanya:

“Aku melihat Nabi Muhammad saw…..Apabila Baginda saw duduk pada rakaat yang kedua (Untuk membaca tahiyyat awal), ia duduk di atas kaki kirinya dan menegakkan kaki kanan (Duduk iftirash)…..”

Hadith shohih riwayat Bukhri.

Pengajaran hadith:
1. Disunatkan duduk iftirash pada tahiyyat pertama.
2. Duduk iftirash juga disunatkan semasa duduk antara dua sujud dan ketika duduk istirahah iaitu duduk sesudah bangkit dari sujud yang kedua (Mustika Hadith)
3. Amalan duduk iftirash adalah sunnah Rasul saw dan apabila kita mengamal dan menyampaikannya kepada orang lain untuk mengamalkannya adalah mendapat pahala dan keberkatan dari Allah SWT
4. Amalan-amalan Rasul saw adalah bercahaya dan boleh mendekatkan diri seseorang kepada Allah SWT.


tgk jew

Subhanallah. Dari milis tetangga. Semoga dapat menambah keimanan kita. Amin. ÇáÃ"áÇã Úáà ßã æÃ'Ããå Çááå æÈÃ'ßÇÊå Baru-baru ini dalam kegiatan eksporasi gas digurun pasir diArab tenggara, ditemukan sebuah tengkorak dengan ukuran yang sangat luar biasa.. Wilayah gurun pasir ini disebut juga sebagai wilayah kosong atau dalam bahasa Arab ??Rab-Ul-Khalee? ?. Penemuan ini ditemukan oleh tim ekspolari ARAMCO. Seperti tertulis dalam Al-Quran bahwa Allah (SWT) pernah menciptakan manusia dengn ukuran yang luar biasa. Mereka adalah kaum Aad dimana Nabi Hud (AS) diutus. Mereka sangat tinggi, besar dan kuat sebagaimana mereka mampu menumbangkan batang pohon hanya dengan menngunakan tangan. Kaum Aad kemudian membangkang perintah Allah (SWT) dan nabi dan mereka melanggar batas-batas yang telah digariskan Allah (SWT).. Mereka kemudian dimusnahkan. Orang-orang Saudia Arabia percaya bahwa tengkorak tersebut berasal dari kaum Aad. Pihak kemiliteran Saudi Arabia menutup seluruh wilayah tsb dan tidak mengizinkan seorangpun memasukinya kecuali pihak ARAMCO. Berita ini disimpan secara rahasia tetapi sebuah helikopter militer mengambil beberapa gambar dari udara dan kemudian salah satu gambar tsb bocor keinternet di Saudi Arabia . Perhatikan gambar tsb dan bandingkan ukuran dua lelaki yang sedang berdiri dengan ukuran tengkorak tsb.