BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, December 25, 2010

hendaklah dijauhi perkara berikut

membakar kulit bwang merah atau bwang putih
tidur meniarap
mnyapu rmh di waktu mlm
mnyapu smpah dengan kain
tidak membersihkn rmh
biar bersampah bersaweang
dan berjelaga
membasuh tgn dengan tnh
keceuali
samak najiz mughalzah
atau bekas tepunh
tepung~
membasuh tangan pada bekas tmpt makn
duduk diatas tngga
bersandar pada slh satu daun pintu
wuduk ditmpt buang air
(dlm jmban)
mnjahit baju yg sedang dipaki
mengeringkn muka dengan baju
yg sedang dipakai
berdiri smbil
bercekak pinggang
tidur tnpa pakaina
pakaian
mkn dlm keaadan junub
cepat2 keluar msjid selepas solat subuh
pagi2 buta pergi pasar
dan pulang lmbt
paling akhir keluar dr psar
mndoakan yg tidak baik
tidak suka memnutup bekas
memadamkn lampu dengan nafas
(meniup lilin)
membuang kutu dlm keadaan idup
mencucui kaki dengan tgn knn
lencing pada air yg bertakung
memaki seluar smbil ddk
memakai serban smbil berdiri
mndi junub di tmpt kencing atau najis
mkn dengan dua jari
(menyepit)
berjalan diantara kmbing
berjln diantara dua pompuan
berbekam pada hari ketujuh belas
terlalu bnyk mempermainkan janggut
mendakap lutut dengan menyela-yela jejari tgn
meletakn telapak tgn di hidung
membuka aurat ditmpt terbuka
buang air kecil dan bessar mnghadp kiblt
menguap diwaktu solat
berludah dlm jmban atau dlm abu (bakaran)
memletakkn tngan di atas pipi
ketika duduk dan bertongkt
tidak mngutip mknn yg jatuh
ertinya mmbazir
tidak mmbaca bismillah ketika mkn
bnyk mkn dan bnyk berdusta
memakai sandal didahului kaki kiri sebelum yg knn atau berlainan warna dan saiz
mkn diatas pinggan yg terbalik
yg retak atau kemek

Thursday, December 23, 2010

JAMUAN KELAS 5A

TERIMA KASIH KEPADA USTZAH MISHKAT KERANA MEMBERIKAN TEMPT UNTUK KELAS 5A N 5C (SEBAHAGIANNYA) N 5D(SEORANG) BERBBQ DI RUMAHNYA~

THURSDAY- 22/12/2010
fuh~pg2 lagi sudah semangat untuk pergi ke rumah ustzah unuk bbq
ktowg lmbt ckt smpai sbb bong xde moto
dalam kul 1 cm ktaowg gerak..

smpai jew rmh ustzh..
xtw nk wtper
duk jap bwh pokok
ps2 ustzah suwuh angkat meja..

then pergi la wat air sirap..
sedap gk air sirap aq wat..
wakaka

hmm..
pas2 kne nyalakan api
tuk bako arang supaya jd bara..

ktawog bakar ayam.sotong otak2
yg 2 jew la kot~

mle2 aq yg nyalakn api bbq 2..
betapa expertnya aq
sbb da bese idup ssh..
hihi

hmm...pas nyalakn jew..
aq g solat jap..
pas 2 borak n duk tgk soklan spm yg ustzah tnda..
hmm~bgus2~
penandaan yg bgus..
ktaowg borak psl kerjaya pada masa hadapn jew..
hhu..

hm..lme gk borak..
pas2 kuar..
g mkn nsik lemak..
sedap tuh nasik lemak ustzah wat...
kecur! bila dingatkn blek..
haah..da best~

aq amek ayam yg sdh msk..
n coleslaw..
nsik bnyk gk aq amek~

mkn kt bwh pokok ngn dak2 ne
tp satu jew aq xrase..
sotong~

hm..
then aq g la goreng hotdog kt dapur
aq da bese bab2 goreng ne..huhu
ttbe meletup!
fuh,,minyak kne tgn~
sbb da bese
so aq mengkoolkn dr aq depan bdk2 ne n ckgu..
haha

pas2 aq..
g bako otak2..
xgeti aq bako..
salkn tgk cm msk 2
aq angkt jew la

tugas aq seterusnya adlh..
bsuh pinggan2 mangkuk2~
yg da guna..
sempt lg snap gmbo..

pas semayang asar jew..
kemas2 la ckt...
tguu time tuk blek jew~

ustzah tapaukn aq nsik lemak n sik dagang..
huu

fuh pnt2~

pas2 g tnjung jap
nek moto pusing2~
lepak kt tmpt jog
tgk awek~astagfirullah~

tp malang buat herul..
kakinya terkena ekzoz moto,,
kcian~

pas2 da nk mgrib..
pe ag blek la~
haha





Tuesday, December 21, 2010

KRONOLOGI TANDA-TANDA BESAR KIAMAT DAN HARI KIAMAT

TEMPOH 40 TAHUN DAJAL :

1 DAJAL MENGHISTIARKN DIRI SEBAGAI TUHAN

2 ALLAH MENIMPAKAN METEOR KE ATAS BUMI, LANTAS MENGAKIBATKN MUNCULNYA ASAP (DUKHAN) . INI BERLAKU PADA PERTENGAHAN BULAN RAMADHAN

TEMPOH 40 HARI DAJAL

1 LANGIT MNJADI GELAP KERANA DITUTUPI ASAP SELAMA LEBIH DARIPADA SETAHUN. DAJAL DAN PARA PENGIKUTNYA TERJEJAS OLEH ASAP BERKENAAN ( WAJAH MEMBENGKAK, BUTA DAN PEKAK ) PADA MASA YG SAMA, ORANG BERIMAN HANYA DITIMPA PENYAKIT RINGAN KETANA GEJALA SEAKAN SELSEMA.

2 EMPAT PULUH HARI YG SAMA DENGAN 1 TAHUN , 2 BULAN DAN 2 MINGGU

3 NABI ISA MUNCUL DI DAMASKUS

4 NABI ISA MEMBUNUH DAJAL DI GERBANG LUDD ( LYDA ISRAEL )

5 YAKJUJ MAKJUD KELUAR

6 NABI ISA DAN KAUM MUSLIMIN MELARIKAN DIRI KE BUKIT TURSINA

7 YAKJUK DAN MAKJUD MATI DENGAN BERKAT DOA NABI ISA

ZAMAN KEMAKMUARAN DI BUMI

1 NABI ISA MENGHAPUSKAN AGAMA PALSU

2 NABI ISA BERKAHWIN DAN MENUNAIKAN HAJI DI MAKKAH

3 NABI ISA MENINGGAL DUNIA

KEKAFIRAN MUNCUL KEMBALI

1 KEMUNCULAN GOLONGAN YANG MENYEMBAH NABI ISA

2 KELUARNYA BINATANG YANG MELATA DARI BUMI

3 MATAHARI TERBIT DARI BARAT

4 ANGIN LEMBUT MENCABUT ROH ORANG BERIMAN

NAMA ALLAH TIDAK LAGI DISEBUT

1 DUNIA HANYA DIHUNI OLEH ORANG KAFIR - PATUNG AL-LAAT, AL - USAH DAN DHILL-KHISSAH DISEMBAH DI TANAH ARAB

2 ZINA BERLAKU DI JALANAN

3 MAJORITI BANGSA ROMAWI DAN

4 SANGKAKALA PERTAMA DITIUP

KIAMAT 1 (40 TAHUN )

1 LANGIT TERBELAH

2 MEGA SUPERNOVA, MATAHARI DIGULUNG , PLANET BERSERAKAN , BUMI BERGONCANG

3 MANUSIA MATI SECARA BERTURUTAN

4 SANGKAKALA KEDUA DITIUP DAN

5 SELURUH UMAT MANUSIA DIHIDUPKAN KEMBALI

KIAMAT 2 ( MANUSIA BERDIRI DI DEPAN ALLAH SELAMA 50,000 TAHUN )

1 SYURGA DAN

2 NERAKA

Sunday, December 19, 2010

JOB

FUH..AKHRNYA...ABES GK AQ DONLOD GAME CALL OF DUTY NE..
BEST BEB..MASYUK!

PTG TD G JLN2 NGN HERUL!
PG GIANT DLU..
KONONYA NK CARIK KEJE..
TERSEREMPAK LA PLK NGN TIQA N TIQA..HAHA
NK TW DORANG WT PEW??
BELI PKAIAN DLM!~..
HAHAHAH

DORANG PUNYA R SEGAN...
JAHATNYA AQ KNE KN DORANG!

HM..PASTUH INGT AN NK G KAROK...
MLS R...LMBT NO TGU DAK2 NE..
BES PILIH SAIZ..

AQ PG R TURUN BNDO
HERUL BWK MOTO..
AQ NMPK ADE JOB KOSONG
KT COURSE MAMOTH
CM BEST JEW..
SNTAI JEW KEJE!

HUHUH
ORG 2 BG LA BORANG... TUK ISI
PSTU G WETEX
G TINGKT ATAS..
G KDAI PC..
ADE JOB KOSONG GK!

APPLY LA GK KT CTU
PSTU G KDAI BUKU..
PON APLY LA GK KT CTU
PNT TOL..!

ARY DA MLM
G TNJUNG..ROUND2 JP
INGT NK SOLAT!

SO PG R JAP SOLAT MGRIB..
PSTU...G PASAR MLM...
JLN2...HERUL KATA NMPK MUDAX SKOL..
AQ XNMPK PLK...!
BRU NK KENEKN DIA..HAHAHHA

PSTUH..RASE LAPO LA PLK..
G MAM MEE BNDUNG...
TTBE AQ RASE CM PEMURAH LAK ARY NE
KCIAN LAK SI HERUL 2,,
SO AQ BLNJA R DIA MKN MEE BNDUNG...

PS2!
ORG KDAI KOMPUTER TEPON..
DIA CKP..."AWK ADE APLY JOB KT WETEX EH
"ADE"
AWK BOLEH MULA KEJE SOK"
"HAH"!
:TGK LA DLU "
"KALO CM 2 XPYH LAH"
"OK"
AQ PON MMG RASE CM MLS NK JOB KT CTU..HUHUH...
SO THE END..

MLM YG SUNGGUH MEMENATKN!

Monday, December 13, 2010

test

IF BETWEEN US WILL NOT BE UNITED. TREAT ME LIKE A WIND THAT NEVER SEE.BUT,JUST TO FELL HIS PRESENCE

berok~

fulamak...
pg td ade berok..
msuk skola la...
beso lak 2...

beruk bela 2..
bdn berisi n da best,,
wakakka

dak2 pompuan da kecut nmpk berok 2
aq jew cool kt ctu..
beruk 2 cool beb...

tp mlg nyer
dlm kul 12 lebey...
beruk 2 mati,,,

nk tw npe..
kne shock lektrik..
2la...sape swuh pnjt tiang 2..
kn da kne shock..
tgh2 ujan lak 2...
da nazak ko kt ctu...
bru nk bwk ko blik rmh...wakkaka

kcian...

MERDEKA!

MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

This is not independence August 31 k..
This independence has been exhausted SPM
Alhamdulillah, I have completed
all the paper that I have learned from fom4 to fom5 ..
thanks to anyone who gives support
to me during my exam through about a half months ..

Thank you also to friends for their support ..
and teachers who fought desperately to teach me to became a successful person.
now I've stepped into adulthood .. with lots of twists and turns that way I have to combat.
I do not forget to ustazah often made me more motivated to be more eager to settle
spm exam ... thank you for your support ...

I'm just a bit aggrieved because
who is give me the spirit before the examination is not message to me ..
I think she has forgotten me

now,
spm now no longer in my life ...
just wait for result only ... peace ~

sury.kalo grmmar xbe ok..
jnji lyn..hahaha




Saturday, December 11, 2010

amali cantuman mata tunas

1.pilih pokok penanti yg sihat berumur 6-12 bulan
2.tentukan bahagian cantuman 8-10 cm dari pangkal pokok
3.buat 2 garisan lurus kebawah 2-3 cm dan lebar 1/3 dari lilitan pokok
4.potong bhagian antara 2 turisan yg dibuat
5.siat kulit keatas di bahigan turisan yg dibuat mengunakan hujung pisau cantuman.potong dan tingalkan sedikit seperti lidah
6.pilih mata tunas(sion) dan potong bersama bahagian berkayu spanjang 2-3 cm
7.potong kepingan mata tunas bersaiz sama pada tapak cantuman
8.tangalkan bahagian berkayu dari kulit mata tunas
9.tampalkan kulit mata tunas pada tapak cantuman dengan kedudukan mata tunas menghala keatas.
10.balut kulit mata tunas pada tapak cantuman dengan kemas menggunakan pita parafilm
11.perhatikan selama can 3 mingu
12.kelar sedikit mata tunas untuk memastikan kejayaan cantuman

langkah keselamatan
1.gunakan pisau cantuman yg tajam dan bersih
2.tampalkn kulit mata tunas dengan segera pada tapak cantuman



hri 11.12.10

huhuhu..

pg2 lagi da bgun kne g skul..
aq g skul nek moto..
mls nk jln kaki...
kls kol 8.30..
dtg lmbt ckt..
ne la org melayu..xtepati masa ape nk jdik
dgn coolnya aku dtg kew skola n melangkah msuk kedalam bilik belajar..
nseb bek cgu sporting2..
dtg2 kne belajo kira2..hahaha

hmm..
belajo punya belajo..
g kuar r..
g tndas
sume laki ikut..
sorang g tndas sume nk g..
lpak punya lme
xptt tol kowang ne...
cian cgu kt kelas ngah ngajo
anna pon sowang jew...cian2

tup2...jam berbunyi..
da kul 11.45..
g rmh herul la jwbnya..
ingt nk nek moto g rmh dia
apek mengoferkn dirinya ruk bwk aku
nek kete..ak terpaksa la akur..haha

smpai jew rmh herul
firstly wat adlh mkn..
aku amek kmbing.ayam.dging lmbu.ngn buah oren

pas perut knyag jew..
tgu pengantin sampai...
tgu apek bes kompang lu..
bru leh blek..
hmm...blh thn gk awek pngapit td...
wakakka

pas slm jew bpk herul..
ktaowg blek la...
ttbe nk g jln2..
melpangkn kepala otak yg dipenuhi ilmu2...yg sudah dipakai guna n da expired pown
hahhaa

ktowg g nk g melaka..
knonya nk crik kje..
wah~skunk da jd abg2 job
hahaha

ttp mlgnya..
habuk pon xde
job kosong pnya bnyk..
ttpi x mnepati citarasa..hahhaa
gji xmemuaskn...hahaha
hmm..xde la sajew wt cter..
cme kdainya cm feminin cntoh kdai ksut prmpuan..
ktaowg ne laki2 maco..mne leh keje kt kdi ksut prmpuan..jtoh mrket..
hahaha

hm..blek pon lam kehampaan..
nmpknyer...cuty ne...jwbnya..aq wat kelas jew LA...
kelas membuta.......ZzZzZz








Thursday, December 9, 2010

amali tapai

amali tapai ubi

1. kupas ubi kayu
2. kikis bahagian yg berlendir mnggunakan belakang pisau
3. potong mngikut saiz yg sesuai.basuh dengan air sehingga bersih
4. rebus ubi sehingga empuk.setelah empuk , letak ubi didalam talam.biarkan sejuk
5. hancurkan ragi.tabur ragi diatas ubi kayu dan gaulkannya
6. bungkus ubi dengan daun pisang
7. sediakan besen yg dilapik dengan kain dan daun pisang untuk pemeram
8 susun bungkusan tapai ubi pada besen td.kmudiann tutup lapisan atas dengan kain dan besen ditutup rapt
9 selepas hari ke 2 atau ketiga.tapai sedia untuk dimakan.

langkah keselamatan

1. jagan peram tapai dalam peti sejuk
2 jangan sentuh ragi dengan tangan yang tidak bersih

Wednesday, December 8, 2010

amali fotosintesis

1. pilih sepohon pokok dan lindungkn drpd cahaya matahri selama 48 jam
2. pilih sehelai daun pada pokok
3. tutup permukan daun (atas bawah) dengan kad (yg digunting) mgunakan klip kertas
4. dedahkn pada cahaya matahri yg terang selama 2-3 jam
5. petik daun dan tanggalkn penutupnya
6 msukkan daun kedalam air yg mendidih dalam bikar 250ml selama 10 minit
7 keluarkan daun, dan msukan kedalam alkohol yang dipanaskn dalam bikar berair
8.keluarkan daun dan bilas dengan air biasa
9.letakkan daun dalam piring petri.dan titiskan larutan iodin pada permukaan daun sehingga mnutupi daun.
10. tunggu selama lima minit.kmudian basuh dengan air biasa

langkah keselamatan

1. jauhkan alkohol dari sumber api kerana alkohol mudah terbakar.



Saturday, November 27, 2010

hmm...

simple2 jeq wat layout bru..xscntik blog korunk

Wednesday, November 17, 2010

ary raya adil adha...

hari raya adil adha merupakan satu ary raya yg amat penting bg umat islam..
bg mengingati peristiwa nabi ibrahim yg diwahyukn agar mengorbankn ank nya nabi ismail...
xkan la nk sembelih ank sendiri,,,oleh itu,,,allah telah mengantikn dengan binatang untuk dijadikan korban..sementara itu , umat islam kini sedang menunaikn ibadah haji di makkah skrg maybe di mina,,,nk lontar jamrah 3 ary tasyrik....semoga umat islam di dunia mendapat haji yg mabrul...termasuk cgu2 aku....


pagi2...lgi aq sudah bgun,,,

smgt tol ary ne nk g semayang raya..hahhaha...

selalu kalo ary raya ujan time pg2...

ary ne cuacanya redup jew...

tp ptg ujn...

rahmat la 2..

aq siap2 la pkai bju..

pkai simple2 jew..

bju melayu ijau,,,

aq tgk abg aq ngn ayah aq pkai jubah,,

cm nk pkai jew...

tp mls la..

kang nmpk alim cgt t..hahahhaha
xmemasal kne jd imam,,,muahhaha..
pas solat ry 2
g men2 ngn anak buah arif(dia cgt comel)
cm pak usu dia...muahhaa..pasan,

smntra tgu lauk ary ry terhidang,,,
pas 2 aq mkn la..dengan berselera..
tmbh bnyk kali tuh...
hahahha..

pas da bes mkn 2...
duk2 jap dgr akak2 aku cter2 mrepek..
dgrkn ajew..hehhe...

so aq xtw nk wtpew..
g la tdo....saudara aku dtg..
mls nk lyn..
pas slm terus aq membongkang..
ujan lak uwh....sejuk nya!!

Tuesday, November 16, 2010

kenapa mati pada hari jumaat

Kenapa mati hari jumaat?


Salah sebuah katil di dalam bilik ICU sebuah hospital ternama kerap

mengalami kejadian pelik..

Setiap pesakit yang ditempatkan disitu pasti akan meninggal pada setiap


hari Jumaat pagi tanpa mengira umur, jantina atau tahap kesihatan mereka


Perkara ini sangat membingungkan para doktor... Lalu para doktor
memutuskan


untuk memantau katil tersebut...mungkin makhluk halus ada menetap
disitu.

Apabila tiba hari Jumaat yang berikutnya.. . beberapa org doktor bersiap


sedia untuk mengenalpasti penyebab kepada kematian di katil tersebut
yang

mana pada ketika seorang pesakit lelaki muda sedang tidur... Beberapa
doktor

memegang Yassin dan Quran sebagai persiapan menghalau makhluk halus..

Masa berputar... pukul 08:00am.. 08:30am sehingga jam 9.00 am ....

tiba-tiba... ....

Pintu bilik ICU itu terbuka....

Kemudian masuklah Makcik Timah Seorang pekerja sambilan sebagai pencuci

yang hanya bertugas setiap hari jumaat..

Makcik Timah masuk... mendekati katil keramat tersebut... dan terus

mencabut....

soket elektrik untuk alat pernafasan bantuan agar dapat menghidupkan. .


vacuum cleanernya.. ...

3 orANG doktor

Pada zaman dahulu kala, ada 3 orang dokter.

Mereka selalu bersama kemana saja mereka pergi. Tapi ke-tiga2nya memiliki
kegemaran berlainan.
A dr Jon Poni (suka main perempuan).
B dr Jon Joni (suka minum minuman keras).
C dr Jon Doni (suka segala jenis rokok) .

Suatu hari ketiga sahabat ini berjalan jalan tanpa tujuan. Tiba2
ketiganya bertemu dengan sebuah ketel/kendi (seperti cerita Aladin).
Lalu salah seorang mengambilnya lalu meng-gosok2kan ketel tersebut.
Sejurus kemudian asap keluar dari corong ketel tersebut dan secara
perlahan berganti menjadi satu makluk yang menyeramkan yakni
seekor/seorang (?) jin yang ganas.Lalu jin tersebut tertawa: "Ha ha ha
.." dan berkata"Akulah Jin Ifrit !

Karena kamu telah membebaskan aku dari ketel itu maka aku akan tunaikan
apa saja permintaan kamu sekalian. !!" Ketiga sahabat yang pada mulanya
panik dan takut menjadi gembira lalu termenung dan ber! pikir tentang
peluang dan kemauan masing2 yang mungkin sekali dalam seumur hidup. Lalu
mereka memilih kemauan mengikuti kegemaran masing2.

Berkata si A,"Aku mau perempuan2 muda dari berbagai bangsa di seluruh
dunia dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan jangan ganggu aku
selama 10 tahun." Pufff ........!! dengan sekejap mata jin itu
menyempurnakan permintaan si A.

Berkata si B,"Aku mau semua jenis arak dari seluruh dunia untuk bekal
selama sepuluh tahun dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan jangan
ganggu aku selama 10 tahun." Pufff ........ !! dengan sekejap mata jin
itu menyempurnakan permintaan si B.

Berkata pula si C,"Aku mau semua jenis rokok dari seluruh dunia untuk
bekal selama sepuluh tahun dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan
jangan ganggu aku selama 10 tahun." Pufff .......... !! dengan sekejap
mata jin itu menyempurnakan permintaan si C.

Setelah genap 10 tahun, maka jin tersebut muncul ke! mbali untuk membuka
pintu gua masing2 sebagaimana yang dijanjikan.<>
Maka jin tersebut pergi membuka pintu gua si A, ketika dibuka maka
keluarlah si A dengan keadaan kurus kering, berdiri pun tidak bisa
karena tidak sanggup untuk menggerakkan lutut sebab hari2 hanya
memuaskan nafsu dengan perempuan.Tiba2 si A pun jatuh ketanah lalu mati!!

Setelah itu jin tersebut pergi ke gua si B, ketika pintu dibuka maka
keluarlah si B dengan perut yang sangat buncit karena hari2
mabuk2an.J alan pun ter-huyung2. Tiba2 si B pun jatuh ketanah lalu mati !!

Setelah itu jin pergi ke gua si C dan membuka pintu gua. Tiba2 si C
keluar dalam keadaan sehat walafiat dan terus MENAMPAR si jin. Sambil
me- maki2 si jin ia berkata :


JIN GUUUUUUUUUOBLOOOKK ...!!!! lighter nye MANAAAAAAAAA ...???!!!

test2,,berjaya punya

Handphone ataupun telefon bimbit secanggih mana pun tidak berguna sekiranya coverage tak ada kan . Di dalam lif dan basement tempat parking kereta merupakan antara kawasan 'pantang' bagi handphone (hp). Ini kerana di tempat-tempat tersebut coverage hp amat rendah sehingga 1 bar dan kadang-kadang tiada langsung!

Bayangkan sekiranya anda berada dalam situasi yang yang cemas dan amat memerlukan pertolongan. Tetapi hp mahal anda itu tidak dapat melaksanakan tugasnya dengan cemerlang. Tentu anda mempunyai sebab munasabah untuk berasa kecewa dan menyesal bukan???

Ini satu informasi untuk anda dan sesiapa sahaja yang menggunakan hp 1G, 2G ataupun 3G. Dengan mengg unakan wang kertas RM2 sahaja anda boleh mendapatkan full bar untuk hp walaupun di mana sahaja anda berada.

Ini kerana wang kertas RM2 mempunyai satu elemen untuk 'boost up' coverage hp anda. Mungkin anda berasa sedikit hairan. Tetapi percayalah ini merupakan satu kenyataan yang tidak boleh dinafikan!!!

Kaedah ini sesuai untuk semua pengguna 013, 016, 019, 012, 017 dan sebagainya.


Caranya ( Perhatian
ila baca dan ikuti langkah-langkah ini dengan teliti) :

Langkah 1 : Off atau matikan hp anda.

Langkah 2 : Lipatkan wang kertas RM2 menjadi sama saiz dengan bateri hp an da.
Kemudian selitkan duit yang telah dilipat tadi bersama bateri hp anda.

Langkah 3 : On atau hidupkankan semula hp. Periksa bar pada hp anda. Semasa hp anda on, pastikan kod 'ID. 10T' tertera pada skrin hp anda.

Sekiranya kod 'ID. 10T ' tertera di skrin, hp anda tidak akan mengalami masalah coverage lagi!


*Sila ambil perhatian;

Sekiranya kod 'ID.10T' tidak tertera pada skrin, sila periksa sebuah satelit yang besar di belakang wang kertas RM2 tersebut.

Pastikan sama ada satelit tersebut berfungsi dengan baik atau tidak.






Sekiranya masih tidak berjaya, sila ketuk-ketuk sikit hp anda dengan duit RM2 tu sekali. Sila periksa samada tengkolok Agong jatuh ataupun tidak. Kedudukan te ngkolok yang tidak stabil mungkin penyebab mengapa kod 'ID.10T' tidak muncul di skrin hp anda.

Kalau masih tidak berjaya hentakkan hp di dahi anda 10 kali.

Mungkin kod 'ID.10T' dah bertukar menjadi 'IDIOT' ! Sape tahu yer tak??

Jgn marah kalau dah terkena......
Nasib baik duit RM2 tak dicetak lagi. Kalau tidak, lagi ramai yg fikir benda ni betul-betul...tapi cobaan....

renung2:Terperangkap di pusara IBU

Terperangkap di pusara ibu..
> >
> > " Hairan saya melihat beberapa orang kampung berkumpul
> > di kedai pada
> > tengah
> >
> > hari itu. 1 September 1994. Serius mereka berbual hingga
> > dahi
> >
> > berkerut-kerut. Lepas seorang bercerita yang lain
> > menggeleng-gelengka n
> >
> > kepala.
> >
> >
> >
> > Pasti ada sesuatu yang 'besar' sedang mereka
> > bincangkan, kata saya di
> > dalam
> >
> > hati. Setelah enjin motosikal dimatikan, saya berjalan ke
> > arah mereka.
> >
> >
> >
> > " Bincang apa tu? Serius aku tengok," saya
> > menyapa.
> >
> > " Haaa...Din, kau tak pergi tengok budak perempuan tak
> > boleh keluar dari
> >
> > kubur emak dia? " kata Jaimi, kawan saya.
> >
> > " Budak perempuan? Tak boleh keluar dari kubur? Aku
> > tak faham bah,"
> > jawab
> >
> > saya. Memang saya tak faham kerana lain benar apa yang
> > mereka katakan
> > itu.
> >
> >
> >
> > " Macam ni," kata Jaimi, lalu menyambung, "
> > di kubur kat kampung Batu 10
> >
> > tu, ada seorang budak perempuan tolong kebumikan emak dia,
> > tapi lepas
> > itu
> >
> > dia pula yang tak boleh keluar dari kubur tu.
> >
> > Sekarang ni orang tengah nak keluarkan dia... tapi belum
> > boleh lagi ".
> >
> >
> >
> > " Kenapa jadi macam tu? " saya bertanya supaya
> > Jaimi bercerita lebih
> >
> > mendalam. Patutlah serius sangat mereka berbual..
> >
> >
> >
> > Jaimi memulakan ceritanya. Kata beliau, memandangkan
> > semalam adalah hari
> >
> > kelepasan semperna Hari Kebangsaan, budak perempaun berumur
> > belasan
> > tahun
> >
> > itu meminta wang daripada ibunya untuk keluar
> >
> > bersama kawan-kawan ke Bandar Sandakan. Bagaimana pun,
> > ibunya yang sudah
> >
> > berusia dan sakit pula enggan memberikannya wang.
> >
> >
> >
> > " Bukannya banyak, RM 20 aja mak! " gadis itu
> > membentak.
> >
> > " Mana emak ada duit. Mintak dengan bapa kamu,"
> > jawab ibunya perlahan.
> >
> > Sambil itu dia mengurut kakinya yang sengal. Sudah
> > bertahun-tahun dia
> >
> > mengidap darah tinggi,lemah jantung dan kencing manis.
> >
> >
> >
> > " Maaak... kawan-kawan semuanya keluar. Saya pun nak
> > jalan jugak," kata
> >
> > gadis itu.
> >
> > " Yalah, mak tau... tapi mak tak ada duit," balas
> > ibunya.
> >
> > " RM 20 aja! " si gadis berkata.
> >
> > " Tak ada," jawab ibunya.
> >
> > " Emak memang kedekut! " si gadis mula
> > mengeluarkan kata-kata keras.
> >
> >
> >
> > " Bukan macam tu ta..." belum pun habis ibunya
> > menerangkan, gadis
> > tersebut
> >
> > menyanggah, katanya,
> >
> > " Ahhh...sudahlah emak! Saya tak mau dengar! "
> >
> > " Kalau emak ada du... " ibunya menyambung , tapi
> > belum pun habis
> >
> > kata-katanya, si gadis memintas lagi, katanya ;
> >
> > " kalau abang, boleh, tapi kalau saya minta duit,
> > mesti tak ada! "
> >
> >
> >
> > Serentak dengan itu, gadis tersebut menyepak ibunya dan
> > menolaknya ke
> >
> > pintu. Si ibu jatuh ke lantai.
> >
> > " Saida.. Sai.. dddaaa.." katanya perlahan sambil
> > mengurut dada.
> > Wajahnya
> >
> > berkerut menahan
> >
> > sakit.
> >
> >
> >
> > Gadis tersebut tidak menghiraukan ibunya yang terkulai di
> > lantai. Dia
> >
> > sebaliknya masuk ke bilik dan berkurung tanda protes. Di
> > dalam bilik,
> >
> > dibalingnya bantal dan selimut ke dinding. Dan sementara di
> > luar,
> > suasana
> >
> > sunyi sepi.
> >
> >
> >
> > Hampir sejam kemudian, barulah gadis tersebut keluar.
> > Alangkah
> > terkejutnya
> >
> > dia kerana ibunya tidak bergerak lagi. Bila dipegang ke
> > pergelangan
> > tangan
> >
> > dan bawah leher, tidak ada lagi nadi berdenyut.
> >
> >
> >
> > Si gadis panik. Dia meraung dan menangis memanggil
> > ibunya,tapi tidak
> >
> > bersahut. Meraung si gadis melihat mayat ibunya itu.
> > Melalui
> > jiran-jiran,
> >
> > kematian wanita itu diberitahu kepada bapa gadis yang
> >
> > bekerja di luar.
> >
> >
> >
> > Jaimi menyambung ceritanya; " Mak cik tu dibawa ke
> > kubur pukul 12.30
> > tadi.
> >
> > Pada mulanya tak ada apa-apa yang pelik, tapi bila mayatnya
> > nak
> > dimasukkan
> >
> > ke dalam kubur, ia jadi berat sampai dekat
> >
> > 10 orang pun tak terdaya nak masukkannya ke dalam kubur.
> > Suaminya
> > sendiri
> >
> > pun tak dapat bantu."
> >
> >
> >
> > " Tapi bila budak perempuan tu tolong, mayat ibunya
> > serta-merta jadi
> >
> > ringan. Dia seorang pun boleh angkat dan letak mayat ibunya
> > di tepi
> > kubur."
> >
> >
> >
> >
> > Kemudian gadis berkenaan masuk ke dalam kubur untuk
> > menyambut jenazah
> >
> > ibunya. Sekali lagi beramai-ramai penduduk kampung
> > mengangkat mayat
> >
> > tersebut dan menyerahkannya kepada gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > Tanpa bersusah payah, gadis itu memasukkan mayat ibunya ke
> > dalam lahad.
> >
> > Namun apabila dia hendak memanjat keluar dari kubur
> > tersebut, tiba-tiba
> >
> > kakinya tidak boleh diangkat. Ia seperti dipaku ke tanah.
> > Si gadis mula
> >
> > cemas.
> >
> >
> >
> > " Kenapa ni ayah? " kata si gadis. Wajahnya
> > serta-merta pucat lesi.
> >
> > " Apa pasal," Si ayah bertanya.
> >
> > " Kaki Saida ni.. tak boleh angkat! " balas si
> > gadis yang kian cemas.
> >
> >
> >
> > Orang ramai yang berada di sekeliling kubur mula riuh.
> > Seorang demi
> > seorang
> >
> > menjenguk untuk melihat apa yang sedang berlaku.
> >
> >
> >
> > " Ayah, tarik tangan saya ni. Kaki saya terlekat...
> > tak boleh nak naik,"
> >
> > gadis tersebut menghulurkan tangan ke arah bapanya.
> >
> >
> >
> > Si bapa menarik tangan anaknya itu, tetapi gagal. Kaki
> > gadis tersebut
> >
> > melekat kuat ke tanah. Beberapa orang lagi dipanggil untuk
> > menariknya
> >
> > keluar, juga tidak berhasil.
> >
> >
> >
> > " Ayah...kenapa ni??!! Tolonglah Saida, ayah.."
> > si gadis menangis
> > memandang
> >
> > ayah dan adik-beradiknya yang bertinggung di pinggir kubur.
> >
> >
> >
> > Semakin ramai orang berpusu ke pinggir kubur. Mereka
> > cubamenariknya
> >
> > beramai-ramai namun sudah ketentuan Allah, kaki si gadis
> > tetap terpasak
> > di
> >
> > tanah. Tangisannya bertambah kuat.
> >
> >
> >
> > " Tolong saya ayah, tolong saya...kenapa jadi macam ni
> > ayah? " kata si
> >
> > gadis sambil meratap.
> >
> > " Itulah, kamu yang buat emak sampai dia meninggal.
> > Sekarang, ayah pun
> > tak
> >
> > tau nak buat macam mana," jawab si ayah selepas gagal
> > mengeluarkan
> > anaknya
> >
> > itu.
> >
> >
> >
> > Dia menarik lagi tangan gadis yang berada di dalam kubur
> > tapi tidak
> >
> > berganjak walau seinci pun. Kakinya tetap terpahat ke
> > tanah.
> >
> >
> >
> > " Emak...ampunkan Saida emak, ampunkan Saida..."
> > gadis itu menangis.
> > Sambil
> >
> >
> > itu dipeluk dan dicium jenazah kiblat. Air matanya sudah
> > tidak boleh
> >
> > diempang lagi.
> >
> > " Maafkan Saida emak, maafkan , Saida bersalah, Saida
> > menyesal... Saida
> >
> > menyesal.. Ampunkan Saida emak," dia menangis lagi
> > sambil memeluk
> > jenazah
> >
> > ibunya yang telah kaku.
> >
> >
> >
> > Kemudian gadis itu menghulurkan lagi tangannya supaya boleh
> > di tarik
> >
> > keluar. Beramai-ramai orang cubamengeluarkannya namun
> > kecewa. Apabila
> >
> > terlalu lama mencuba tetapi gagal, imam membuat keputusan
> > bahawa kubur
> >
> > tersebut perlu dikambus.
> >
> >
> >
> > " Kita kambus sedikit saja, sampai mayat ibunya tak
> > dapat dilihat lagi.
> >
> > Kita tak boleh biarkan mayatnya macam tu aja... kalau hujan
> > macam mana?
> > "
> >
> > kata imam kepada bapa gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > " Habis anak saya ?" tanya si bapa.
> >
> > " Kita akan terus cuba tarik dia keluar. Kita buat
> > dua-dua sekali, mayat
> >
> > isteri awak disempurnakan, anak awak kita selamatkan,"
> > balas imam.
> >
> >
> >
> > Lelaki berkenaan bersetuju. Lalu seperti yang
> > diputuskan,upacara
> >
> > pengebumian terpaksa diteruskan sehingga selesai, termasuk
> > talkinnya.
> >
> > Bagaimana pun kubur dikambus separas lutut gadis saja,
> > cukup untuk
> > menimbus
> >
> >
> > keseluruhan jenazah ibunya.
> >
> >
> >
> > Yang menyedihkan, ketika itu si gadis masih di dalam kubur.
> > Bila talkin
> >
> > dibaca, dia menangis dan meraung kesedihan. Sambil itu dia
> > meminta ampun
> >
> > kepada ibunya dengan linangan air mata. Selesai upacara
> > itu, orang ramai
> >
> > berusaha lagi menariknya keluar. Tapi tidak berhasil.
> >
> >
> >
> > " Bila dah lama sangat, aku balik kejap untuk makan.
> > Dah lapar sangat.
> >
> > Lepas itulah aku singgah ke kedai ni. Lepas ni aku nak ke
> > kubur lagi.
> > Nak
> >
> > tengok apa yang terjadi," kata Jaimi.
> >
> >
> >
> > " Aku pun nak pergilah," kata saya. Lalu kami
> > semua menunggang motosikal
> >
> > masing-masing menuju ke kubur.
> >
> >
> >
> > Kami lihat orang ramai sudah berpusu-pusu di sana. Beberapa
> > buah kereta
> >
> > polis juga kelihatan di situ. Saya terus berjalan pantas
> > menuju kubur
> > yang
> >
> > dimaksudkan dan berusaha menyusup ke celah-celah
> >
> > orang ramai yang sedang bersesak-sesak.
> >
> >
> >
> > Setelah penat berusaha, akhirnya saya berjaya sampai
> > kebarisan paling
> >
> > hadapan. Malangnya saya tidak dapat melihat gadis tersebut
> > kerana di
> > depan
> >
> > kami telah dibuat kepungan tali. Kubur itu pula beberapa
> > puluh meter
> >
> > daripada kami dan terlindung oleh kubur serta pokok-pokok
> > rimbun. Di
> > dalam
> >
> > kepungan itu, anggota-anggota polis berkawal dengan senjata
> > masing-masing.
> >
> >
> >
> > Nasib saya memang baik hari itu. Dua tiga orang daripada
> > polis berkenaan
> >
> > adalah kenalan saya.
> >
> >
> >
> > " Pssstt...Raie. ..Raie..Psstt, " saya memanggil,
> > Raie yang perasan saya
> >
> > memanggilnya mengangkat tangan.
> >
> > " Boleh aku tengok budak tu? " saya bertanya
> > sebaik saja diadatang ke
> > arah
> >
> > saya.
> >
> >
> >
> > " Mana boleh. Keluarga dia aja yang boleh,"
> > jawabnya perlahan-lahan
> > seperti
> >
> >
> >
> >
> > berbisik. Sambil itu dia menjeling ke kiri dan kanan,
> > khuatir ada orang
> >
> > yang tahu.
> >
> > " Sekejap aja. Bolehlah..." saya memujuk.
> >
> >
> >
> > Alhamdulillah, setelah puas dipujuk dia mengalah. Tanpa
> > berlengah, saya
> >
> > menyusup perlahan-lahan dan berjalan beriringan dengan
> > Raie, seolah-olah
> >
> > tidak melakukan apa-apa kesalahan. Namun demikian dada saya
> > berdebar
> >
> > kencang. Pertama, risau & takut dihalau keluar. Kedua,
> > tidak sabar
> > hendak
> >
> > melihat apa yang sedang berlaku kepada gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > Selepas meredah kubur-kubur yang bertebaran, akhirnya saya
> > sampai ke
> > pusara
> >
> > yang dimaksudkan. Di pinggir kubur itu berdiri dua tiga
> > orang polis
> >
> > memerhatikan kedatangan saya.
> >
> >
> >
> > Raie mendekati mereka dan berbisik-bisik. Mungkin dia
> > merayu supaya saya
> >
> > tidak dihalau. Alhamdulillah, saya lihat seorang polis yang
> > berpangkat
> >
> > mengangguk-angguk. Raie terus memanggil saya lalu
> > memuncungkan bibirnya
> > ke
> >
> > arah sebuah kubur.
> >
> >
> >
> > Bila dijenguk kedalam, dada saya serta-merta terasa sebak.
> > Saya lihat
> > gadis
> >
> > berkenaan sedang duduk di atas tanah kubur sambil menangis
> > teresak-esak.
> >
> > Sebentar kemudian dia memegang tanah berhampiran lahad dan
> > merintih;
> >
> > "Emak... ampunkanlah Saida, Saida sedar, saida derhaka
> > pada emak, Saida
> >
> > menyesal,
> >
> > Saida menyesal.."
> >
> >
> >
> > Selepas mengesat air jernih yang terus berjejeran daripada
> > mata yang
> >
> > bengkak, gadis tersebut menangis lagi memohon keampunan
> > daripada arwah
> >
> > ibunya. " Emak...lepaskanlah kaki saya ni. Ampunkan
> > saya, lepaskan
> > saya,"
> >
> > Ditarik-tariknya kaki yang melekat di tanah namun tidak
> > berhasil juga.
> >
> >
> >
> > Saya lihat bapa dan adik-beradiknya menangis, di pinggir
> > kubur. Nyata
> >
> > mereka sendiri tidak tahu apa lagi yang hendak dibuat untuk
> > menyelamatkan
> >
> > gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > " Sudahlah tu Saida...makanlah sikit nak ," rayu
> > bapanya sambil
> >
> > menghulurkan sepinggan nasi juga segelas air. Si gadis
> > tersebut langsung
> >
> > tidak mengendahkan. Malah memandang ke atas pun tidak. Dia
> > sebaliknya
> > terus
> >
> > meratap meminta ampun daripada arwah ibunya.
> >
> >
> >
> > Hampir menitis air mata saya melihat Saida. Tidak saya
> > sangka, cerita
> > datuk
> >
> > dan nenek tentang anak derhaka kini berlaku di depan mata.
> >
> >
> >
> > Begitu besar kekuasaan Allah. Memang betullah kata para
> > alim ulama, dosa
> >
> > menderhakai ibu bapa akan di balas 'tunai'.
> >
> >
> >
> > Malangnya saya tidak dapat lama di sana. *****a 10 - 15
> > minit saja
> > kerana
> >
> > Raie memberitahu, pegawainya mahu saya berbuat demikian.
> > Mahu tidak
> > mahu,
> >
> > terpaksalah saya meninggalkan kubur tersebut. Sambil
> >
> > berjalan kedengaran lagi Saida menangis dan meratap "
> > Ampunkan saya
> > emak,
> >
> > ampunkan saya, Ya Allah, lepaskanlah kakiku ini, aku
> > bertaubat, aku
> >
> > insaf..."
> >
> >
> >
> > Lantas saya menoleh buat kali terakhir. Saya lihat bapa
> > Saida dan adik
> >
> > beradiknya sedang menarik tangan gadis itu untuk dibawa
> > keluar, tapi
> >
> > seperti tadi, tidak berhasil. Saya lihat seorang polis
> > mengesatkan air
> >
> > matanya.
> >
> >
> >
> > Semakin lama semakin ramai orang berhimpun mengelilingi
> > perkuburan itu.
> >
> > Beberapa kereta polis datang dan anggotanya berkawal di
> > dalam kepungan
> >
> > lengkap dengan senjata masing-masing. Wartawan dan
> >
> > jurugambar berkerumun datang untuk membuat liputan tetapi
> > tidak
> > dibenarkan.
> >
> > Mereka merayu bermacam-macam cara, namun demi kebaikan
> > keluarga gadis,
> >
> > permintaan itu terpaksa ditolak.
> >
> >
> >
> > Matahari kian terbenam, akhirnya tenggelam dan malam
> > merangkak tiba.
> > Saida
> >
> > masih begitu. Kaki terlekat di dalam kubur ibunya sementara
> > dia tidak
> >
> > henti-henti meratap meminta keampunan. Saya
> >
> > pulang ke rumah dan malam itu tidak dapat melelapkan mata.
> > Suara
> >
> > tangisannya terngiang-ngiang di telinga saya.
> >
> >
> >
> > Saya diberitahu, sejak siang, tidak ada secebis makanan
> > mahupun minuman
> >
> > masuk ke tekaknya. Seleranya sudah mati. Bapa dan adik
> > beradiknya masih
> >
> > tetap di sisi kubur membaca al-Quran, Yassin
> >
> > dan berdoa. Namun telah disebutkan Allah, menderhaka
> > terhadap ibu bapa
> >
> > adalah dosa yang sangat besar. Saida tetap tidak dapat
> > dikeluarkan.
> >
> >
> >
> > Embun mula menitis. Saida kesejukan pula. Dengan selimut
> > yang diberi
> > oleh
> >
> > bapanya dia berkelubung. Namun dia tidak dapat tidur. Saida
> > menangis dan
> >
> > merayu kepada Allah supaya mengampunkan dosanya.
> >
> >
> >
> > Begitulah yang berlaku keesokannya. Orang ramai pula tidak
> > susut
> >
> > mengerumuni perkuburan itu. Walaupun tidak dapat melihat
> > gadis berkenaan
> >
> > tapi mereka puas jika dapat bersesak-sesak dan mendengar
> > orang-orang
> >
> > bercerita.
> >
> >
> >
> > Setelah empat atau lima hari terperangkap, akhirnya Saida
> > meninggal
> > dunia.
> >
> > Mungkin kerana terlalu lemah dan tidak tahan di bakar
> > kepanasan matahari
> >
> > pada waktu siang dan kesejukan di malam hari.
> >
> > Mungkin juga kerana tidak makan dan minum. Atau mungkin
> > juga kerana
> > terlalu
> >
> > sedih sangat dengan apa yang dilakukannya.
> >
> >
> >
> > Allah Maha Agung...sebaik Saida menghembuskan nafas
> > terakhir, barulah
> >
> > tubuhnya dapat di keluarkan. Mayat gadis itu kemudian
> > disempurnakan
> > seperti
> >
> >
> >
> > mayat-mayat lain.
> >
> >
> >
> > Kuburnya kini di penuhi lalang. Di bawah redup daun kelapa
> > yang
> >
> > melambai-lambai, tiada siapa tahu di situ bersemadi seorang
> > gadis yang
> >
> > derhaka.
>
>
> Moral cerita ... buat baik dan berbaktilah kepada kedua ibu bapa
> sementara mereka masih ada di dunia ini.…Jangan sesekali berkasar
> dan mengikut nafsu jika bercakap dan melayan kedua-dua ibubapa
> kita…..Tampa mereka siapalah kita…
>
> Renung2kan lah…………

Saturday, November 13, 2010

bc jew la

Kalau perempuan lawa pendiam
Lelaki akan cakap:: woow, ciri-ciri isteri idaman...
kalau perempuan tak lawa pendiam
Lelaki akan cakap: eh tak reti komunikasi betul...

kalau perempuan lawa berbuat jahat
Lelaki akan kata: musti ada krisis dalaman
nih...kesian
kalau perempuan tak lawa berbuat jahat
Lelaki akan cakap: dah la tak lawa, perangai pulak
huduh...

kalau perempuan lawa menolong Lelaki yg
diganggu
Lelaki akan cakap: heroin sejati...!
kalau perempuan tak lawa menolong Lelaki yang
diganggu
Lelaki akan kata: taktik nak ngorat le tu...

kalau perempuan lawa dapat Lelaki hensem
Lelaki akan kata: ok gak la....
kalau perempuan tak lawa dapat Lelaki hensem
Lelaki akan kata: kesian..mesti kena bomoh lelaki
tuh!

kalau perempuan lawa ditinggal kekasih
Lelaki akan kata: buta kayu betul mamat tu....
kalau perempuan tak lawa ditinggal kekasih
Lelaki akan kata:...patut pun kena reject...

kalau perempuan lawa penyayang binatang
Lelaki akan cakap: perasaannya halus...penuh
kasih sayang
kalau perempuan tak lawa penyayang binatang
Lelaki akan cakap: sesama keluarga memang
harus menyayangi...

kalau perempuan lawa bawa BMW
Lelaki akan cakap: ntah dato' mana bela nih....
kalau perempuan tak lawa bawa BMW
Lelaki akan cakap: musti anak org kaya nih.....

kalau perempuan lawa tak mau bergambar
Lelaki akan cakap: pasti takut kalau2 gambarnya
tersebar
kalau perempuan tak lawa tak mau bergambar
Lelaki akan kata: sedar pun diri...

kalau perempuan lawa menuang air ke gelas lelaki
Lelaki akan cakap: caring sungguh....
kalau perempuan tak lawa menuang air ke gelas
lelaki
Lelaki akan cakap: nak tunjuk caring le tu....

kalau perempuan lawa bersedih hati
Lelaki akan cakap: dont worry..i will make u happy
forever
kalau perempuan tak lawa bersedih hati
Lelaki akan kata: sikit2 nak nangis!! mengada2...

kalau perempuan lawa masak
Lelaki akan kata: dah la lawa, pandai masak pulak
tu...
kalau perempuan tak lawa masak
Lelaki akan cakap: ntah sedap ke tak????

kalau perempuan lawa main2 miss call
Lelaki akan kata: takpe...
kalau perempuan tak lawa main2 miss call
Lelaki akan cakap: ko ni takde keja lain ke... sibuk
ni tau..

kalau perempuan lawa hantar2 email
Lelaki akan kata: sukenya....
kalau perempuan tak lawa hantar2 email
Lelaki akan cakap: balik2 email dia...boring

pisang

Mashaallah....meromang bulu roma den.....huhuu

hidung

RENUNG-RENUNGKANLAH DAN SELAMAT BERAMAL...


> > > > > SYAITAN DAN HIDUNG
> > > > >
> > > > > Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda: Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur (Muslim)
> > > > >
> > > > > Berikut dipaparkan tulisan kiriman dari seorang teman mengenai hidung sebagai sketsa yang merehatkan minda dan fikiran. Maaf sekiranya paparan ini mungkin menyinggung perasaan sesetengah pihak.
> > > > >
> > > > >
> > > > > Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita
> > > > > atau macam mana bentuknya, kenalah kita ambil tahu sikit.
> > > > >
> > > > > Bunga akan berkembang segar jika disirami air, dan hidung akan
> > > > > berkembang megah bila dipuji ye dak.
> > > > >
> > > > > Bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis,
> > > > > kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata.
> > > > >
> > > > > Malah ada orang jatuh cinta kerana
> > > > > terpesona dengan hidung seseorang.
> > > > >
> > > > > Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan.
> > > > > Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur.
> > > > >
> > > > > Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya.
> > > > > Tidak diketahui pula dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung,
> > > > > tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur.
> > > > >
> > > > > Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan
> > > > > yang dilakukan oleh Rasullullah selain dari bersugi.
> > > > >
> > > > > Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita,
> > > > > macam-macam dia bikin. (macam-macam adaa)
> > > > >
> > > > > Oleh itu bersihkanlah sebaik bangun dari tidur.
> > > > > Cara nak membersihkannya
> > > > >
> > > > > Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil,
> > > > > bersihkanlah perlahan-lahan.
> > > > >
> > > > > Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek
> > > > > kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal,
> > > > >
> > > > > boleh jadi juga lubang hidung akan menjadi luas macam
> > > > > serombong kapal daa.
> > > > >
> > > > > Nak bubuh sabun pun boleh, tetapi jangan le banyak sangat,
> > > > > nanti berbuih pulak lubang hidung tu, boleh lemas tu, kan susah,
> > > > >
> > > > > setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung.
> > > > >
> > > > > Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya
> > > > > kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah
> > > > >
> > > > > dan dapat menghidu bau syurga (ini bergantung kepada amalan masing-masing) .
> > > > >
> > > > > Akhir kata........
> > > > >
> > > > > "Walaupun dirimu tidak kukenal,
> > > > > tetapi lubang hidungmu
> > > > > tetap menjadi pujaan hatiku".

renungan

Pengetahuan bersama........

Di riwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk

bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis. Apabila Rasulullah S..A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata, "Wahai orang muda kenapa kamu menangis?"

Maka berkata orang muda itu, "Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah

meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya." Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu,maka Abu Bakar r.a dan Umar r.a. mendapati ayah orang muda itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, "Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam." Kemudian RasulullahS.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa

kepada Allah W.T, kemudian mayat itu pun tukar kepada bentuk manusia semula.

Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.

Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu

Berubahmenjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?"

Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat." Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, "Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam."

Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan

sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak.

Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat.

Lalu mereka cuba membunuh ular itu.

Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."

Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?" Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, di

antaranya;

1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk solat

2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.

3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

Maka inilah balasannya".

Tuesday, November 9, 2010

huhu

idup sudah bertambah apy semulak..
hhuhuhu

Monday, November 8, 2010

sedey

idup ne xley sedey2....

ingt kt org 2
....

tp xpela...

..

sbek ade org support...
t c.mish nk lnjew...

lnjew yg best2 taw...

hahaha

hahhahaha

xde la terer

kadangkala

Kadang kala

ketika kita menangis

tiada orang nampak tangisan kita


Kadang kala

ketika kita sedang menderita

tiada orang nampak derita kita


Kadang kala

ketika kita risau

tiada orang nampak kerisauan kita


Kadang kala

ketika kita gembira

tiada orang nampak kegembiraan kita

-

-

-

-

-

-

-

-

-


tapi
KENTUT!! Sekali je cukup....



Semua orang tau!!


Hahahaha!!


GOTCHA!!!


Korang ingat ni nak buat cerita menyayat hati ker?