BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, October 1, 2011

Terima lah teguran tu dgn baik

Assalamualaikum...

Teguran? apakah itu teguran?? adakah teguran berkata begini..woi minah ko xmalu kew curik buah mangga orang sebelah hah??? atau ...eh bersihkan rumah ni blh tak...aku tgok da cm sarang ape dah?? tak pun...engkau berubah la polan...aku tahu walaupon ko cmni..sik keluo malam..clubbing,merempit sana sini...ko boleh ubah dr kau 2...aku tahu kau ni baik..tgok muka pon da thu.. atau pon mencegah kemungkaran..menegur orang yang tgh beromen di tanjung. atauu..hmm..mengur supaya berdoa bnda baik2 dan bukanlah mendoakan sebaliknya...

Memang masyarakat kita susah nak menegur antara satu sama lain..lebih2 lagi pada orang yang tak dikenali or orang yang mempunyai pangkat tak pun memang kawan kita sendri..memang agak susah sekali...kalo ditegur...mulalah timbul perasaan bnci kpd sesiapa yang telah ditegur tuh...arggh.. contohnya.ko ingat ko 2 baik sangat kew nk tego aku??crmin muka 2 dulu sblm tego aku..keadaan mcm ni kebannyakkanya terjadi pada kawan2 sebaya kita.memang tak dapat dinafikan..bnda2 mcm ni bnyk berlaku dalam masyarakat.
kita.malah menjadi fenomena dlm masyarakat kita..susah untuk menegur..n susah nk menerima teguran..

Ada ke orang awam yg berani nk menegur mamat n minah2 yg tengah beromen di tmpat yg sunyi dan gelap...dah sah2 memang diorang wat projek kt ctu..sbb xde nur kn..t msti pk..aku ni siapa jeq nk tego orang mcm tuh...t aku plk yang kene balik..biar lah jabatan agama islam yang menego mereka semua. tak ke g2.

Tak pon...nk menegur orang yang mempunyai jawatan tinggi dalam sesuatu perkerjaan..kalau aku tegur bos aku..aku plak yang kena smack down balik...tak masal2 kne buang keje..tak pon..bos msti pandang dearing jeq kt aku t...biola dia..aku tak berani,..bek aku diam seribu kata jeq.. mcm mana nk maju sesebuah syarikat ..kalo bos pon melakukan kesilapan dlm pekerjaan...sbb bos pon manusia biasa gk kn..serupa dia keje sorang2 kalo taknak terima teguran.Insya `Allah bos yang baik adalah bos yang sanggup menerima sebarang teguran drpada anak buahnya.

so hayati hadis ini :

Janganlah kamu tidak memperkatakan kebenaran disebabkan kamu takut kepada manusia. Sebesar-besar jihad adalah berkata benar di sisi pemimpin yang zalim”.

dan

Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Sesiapa yang melihat kemungkaran, maka ubahlah ia dengan tangannya, apabila tidak mampu dengan lidahnya dan apabila tidak mampu dengan hatinya. Demikian itu adalah selemah-lemah iman”.(Muslim)


so dalam konsep menegur adalah sabar.. Dalam berpesan-pesan tentang kebenaran, kita perlu sabar dengan kemarahan atau godaan. Ada orang yang akan marah atau tidak suka dengan nasihat kita.

Al-Asr [1] Demi Masa![2] Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian;[3] Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar..

pahamkan lah dan hatilah ayat ketiga surah al-asr tuh..jadikannya sebagai pegangan untuk menegur manusia..Insya Allah jika kita ikhlas Allah permudahkan kita.

thanx sudi baca n tak skip




3 comments:

Cik_Shiqah said...

Tegurlah dengan cara yang berhikmah. InsyaAllah hati yang keras pun bleh mendgrnya. Kalau kita tegur dgn cara yg keras, orang yang ditegur pun keras jgk, alamatnya mmg tk berhsil..

Firman Allah dlm Surah Ali-Imran ayat 159 yang bermaksud "Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad),engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (tentang kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan soal-soal keduniaan) itu. Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang yang bertawakkal kepada-Nya.'

apepun kpd yg ditegur, kata Hukama, "Org biasa akn marah apabila dikritik oleh org lain, manakala org yg mulia ialah mereka yang memperbaiki diri drpd kritikan org lain. Seharusnya begini lah resam kehidupan kita".

Wallahualam..

dean said...

thanx bg hadis

dean said...

alh..tnx bg ayat alquran tuh