BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
If we are not united. treat me like the wind that can not be seen, but can feel their presence

Popular Post

  • Aksi mat rempit terlampau atas ranjang 18 sx
  • 7 most amazing caves of our world
  • Proses kejadian Tsunami
  • Sosej yang haram dimakan
  • Sape kata perempuan kurus cantik
  • lagu-zaman-70-80-90
  • Kebenaran Al-Quran tentang wtc new york :P
  • Skype:P
  • Minggu destini siswa Uitm
  • Cuba perati katil kat ujung sekali hehe

    Tips - Trik Blogger

  • Tuliskan Link Title di sini! Tuliskan Link Title di sini!
  • Tuliskan Link Title di sini!
  • Tuliskan Link Title di sini! Tuliskan Link Title di sini!
  • Tuliskan Link Title di sini! Tuliskan Link Title di sini!
  • Tuliskan Link Title di sini! Tuliskan Link Title di sini!
  • Tuliskan Link Title di sini! Tuliskan Link Title di sini!
  • Tuliskan Link Title di sini! Tuliskan Link Title di sini!
  • Tuliskan Link Title di sini! Tuliskan Link Title di sini!
  • Tuesday, November 16, 2010

    renung2:Terperangkap di pusara IBU

    Terperangkap di pusara ibu..
    > >
    > > " Hairan saya melihat beberapa orang kampung berkumpul
    > > di kedai pada
    > > tengah
    > >
    > > hari itu. 1 September 1994. Serius mereka berbual hingga
    > > dahi
    > >
    > > berkerut-kerut. Lepas seorang bercerita yang lain
    > > menggeleng-gelengka n
    > >
    > > kepala.
    > >
    > >
    > >
    > > Pasti ada sesuatu yang 'besar' sedang mereka
    > > bincangkan, kata saya di
    > > dalam
    > >
    > > hati. Setelah enjin motosikal dimatikan, saya berjalan ke
    > > arah mereka.
    > >
    > >
    > >
    > > " Bincang apa tu? Serius aku tengok," saya
    > > menyapa.
    > >
    > > " Haaa...Din, kau tak pergi tengok budak perempuan tak
    > > boleh keluar dari
    > >
    > > kubur emak dia? " kata Jaimi, kawan saya.
    > >
    > > " Budak perempuan? Tak boleh keluar dari kubur? Aku
    > > tak faham bah,"
    > > jawab
    > >
    > > saya. Memang saya tak faham kerana lain benar apa yang
    > > mereka katakan
    > > itu.
    > >
    > >
    > >
    > > " Macam ni," kata Jaimi, lalu menyambung, "
    > > di kubur kat kampung Batu 10
    > >
    > > tu, ada seorang budak perempuan tolong kebumikan emak dia,
    > > tapi lepas
    > > itu
    > >
    > > dia pula yang tak boleh keluar dari kubur tu.
    > >
    > > Sekarang ni orang tengah nak keluarkan dia... tapi belum
    > > boleh lagi ".
    > >
    > >
    > >
    > > " Kenapa jadi macam tu? " saya bertanya supaya
    > > Jaimi bercerita lebih
    > >
    > > mendalam. Patutlah serius sangat mereka berbual..
    > >
    > >
    > >
    > > Jaimi memulakan ceritanya. Kata beliau, memandangkan
    > > semalam adalah hari
    > >
    > > kelepasan semperna Hari Kebangsaan, budak perempaun berumur
    > > belasan
    > > tahun
    > >
    > > itu meminta wang daripada ibunya untuk keluar
    > >
    > > bersama kawan-kawan ke Bandar Sandakan. Bagaimana pun,
    > > ibunya yang sudah
    > >
    > > berusia dan sakit pula enggan memberikannya wang.
    > >
    > >
    > >
    > > " Bukannya banyak, RM 20 aja mak! " gadis itu
    > > membentak.
    > >
    > > " Mana emak ada duit. Mintak dengan bapa kamu,"
    > > jawab ibunya perlahan.
    > >
    > > Sambil itu dia mengurut kakinya yang sengal. Sudah
    > > bertahun-tahun dia
    > >
    > > mengidap darah tinggi,lemah jantung dan kencing manis.
    > >
    > >
    > >
    > > " Maaak... kawan-kawan semuanya keluar. Saya pun nak
    > > jalan jugak," kata
    > >
    > > gadis itu.
    > >
    > > " Yalah, mak tau... tapi mak tak ada duit," balas
    > > ibunya.
    > >
    > > " RM 20 aja! " si gadis berkata.
    > >
    > > " Tak ada," jawab ibunya.
    > >
    > > " Emak memang kedekut! " si gadis mula
    > > mengeluarkan kata-kata keras.
    > >
    > >
    > >
    > > " Bukan macam tu ta..." belum pun habis ibunya
    > > menerangkan, gadis
    > > tersebut
    > >
    > > menyanggah, katanya,
    > >
    > > " Ahhh...sudahlah emak! Saya tak mau dengar! "
    > >
    > > " Kalau emak ada du... " ibunya menyambung , tapi
    > > belum pun habis
    > >
    > > kata-katanya, si gadis memintas lagi, katanya ;
    > >
    > > " kalau abang, boleh, tapi kalau saya minta duit,
    > > mesti tak ada! "
    > >
    > >
    > >
    > > Serentak dengan itu, gadis tersebut menyepak ibunya dan
    > > menolaknya ke
    > >
    > > pintu. Si ibu jatuh ke lantai.
    > >
    > > " Saida.. Sai.. dddaaa.." katanya perlahan sambil
    > > mengurut dada.
    > > Wajahnya
    > >
    > > berkerut menahan
    > >
    > > sakit.
    > >
    > >
    > >
    > > Gadis tersebut tidak menghiraukan ibunya yang terkulai di
    > > lantai. Dia
    > >
    > > sebaliknya masuk ke bilik dan berkurung tanda protes. Di
    > > dalam bilik,
    > >
    > > dibalingnya bantal dan selimut ke dinding. Dan sementara di
    > > luar,
    > > suasana
    > >
    > > sunyi sepi.
    > >
    > >
    > >
    > > Hampir sejam kemudian, barulah gadis tersebut keluar.
    > > Alangkah
    > > terkejutnya
    > >
    > > dia kerana ibunya tidak bergerak lagi. Bila dipegang ke
    > > pergelangan
    > > tangan
    > >
    > > dan bawah leher, tidak ada lagi nadi berdenyut.
    > >
    > >
    > >
    > > Si gadis panik. Dia meraung dan menangis memanggil
    > > ibunya,tapi tidak
    > >
    > > bersahut. Meraung si gadis melihat mayat ibunya itu.
    > > Melalui
    > > jiran-jiran,
    > >
    > > kematian wanita itu diberitahu kepada bapa gadis yang
    > >
    > > bekerja di luar.
    > >
    > >
    > >
    > > Jaimi menyambung ceritanya; " Mak cik tu dibawa ke
    > > kubur pukul 12.30
    > > tadi.
    > >
    > > Pada mulanya tak ada apa-apa yang pelik, tapi bila mayatnya
    > > nak
    > > dimasukkan
    > >
    > > ke dalam kubur, ia jadi berat sampai dekat
    > >
    > > 10 orang pun tak terdaya nak masukkannya ke dalam kubur.
    > > Suaminya
    > > sendiri
    > >
    > > pun tak dapat bantu."
    > >
    > >
    > >
    > > " Tapi bila budak perempuan tu tolong, mayat ibunya
    > > serta-merta jadi
    > >
    > > ringan. Dia seorang pun boleh angkat dan letak mayat ibunya
    > > di tepi
    > > kubur."
    > >
    > >
    > >
    > >
    > > Kemudian gadis berkenaan masuk ke dalam kubur untuk
    > > menyambut jenazah
    > >
    > > ibunya. Sekali lagi beramai-ramai penduduk kampung
    > > mengangkat mayat
    > >
    > > tersebut dan menyerahkannya kepada gadis berkenaan.
    > >
    > >
    > >
    > > Tanpa bersusah payah, gadis itu memasukkan mayat ibunya ke
    > > dalam lahad.
    > >
    > > Namun apabila dia hendak memanjat keluar dari kubur
    > > tersebut, tiba-tiba
    > >
    > > kakinya tidak boleh diangkat. Ia seperti dipaku ke tanah.
    > > Si gadis mula
    > >
    > > cemas.
    > >
    > >
    > >
    > > " Kenapa ni ayah? " kata si gadis. Wajahnya
    > > serta-merta pucat lesi.
    > >
    > > " Apa pasal," Si ayah bertanya.
    > >
    > > " Kaki Saida ni.. tak boleh angkat! " balas si
    > > gadis yang kian cemas.
    > >
    > >
    > >
    > > Orang ramai yang berada di sekeliling kubur mula riuh.
    > > Seorang demi
    > > seorang
    > >
    > > menjenguk untuk melihat apa yang sedang berlaku.
    > >
    > >
    > >
    > > " Ayah, tarik tangan saya ni. Kaki saya terlekat...
    > > tak boleh nak naik,"
    > >
    > > gadis tersebut menghulurkan tangan ke arah bapanya.
    > >
    > >
    > >
    > > Si bapa menarik tangan anaknya itu, tetapi gagal. Kaki
    > > gadis tersebut
    > >
    > > melekat kuat ke tanah. Beberapa orang lagi dipanggil untuk
    > > menariknya
    > >
    > > keluar, juga tidak berhasil.
    > >
    > >
    > >
    > > " Ayah...kenapa ni??!! Tolonglah Saida, ayah.."
    > > si gadis menangis
    > > memandang
    > >
    > > ayah dan adik-beradiknya yang bertinggung di pinggir kubur.
    > >
    > >
    > >
    > > Semakin ramai orang berpusu ke pinggir kubur. Mereka
    > > cubamenariknya
    > >
    > > beramai-ramai namun sudah ketentuan Allah, kaki si gadis
    > > tetap terpasak
    > > di
    > >
    > > tanah. Tangisannya bertambah kuat.
    > >
    > >
    > >
    > > " Tolong saya ayah, tolong saya...kenapa jadi macam ni
    > > ayah? " kata si
    > >
    > > gadis sambil meratap.
    > >
    > > " Itulah, kamu yang buat emak sampai dia meninggal.
    > > Sekarang, ayah pun
    > > tak
    > >
    > > tau nak buat macam mana," jawab si ayah selepas gagal
    > > mengeluarkan
    > > anaknya
    > >
    > > itu.
    > >
    > >
    > >
    > > Dia menarik lagi tangan gadis yang berada di dalam kubur
    > > tapi tidak
    > >
    > > berganjak walau seinci pun. Kakinya tetap terpahat ke
    > > tanah.
    > >
    > >
    > >
    > > " Emak...ampunkan Saida emak, ampunkan Saida..."
    > > gadis itu menangis.
    > > Sambil
    > >
    > >
    > > itu dipeluk dan dicium jenazah kiblat. Air matanya sudah
    > > tidak boleh
    > >
    > > diempang lagi.
    > >
    > > " Maafkan Saida emak, maafkan , Saida bersalah, Saida
    > > menyesal... Saida
    > >
    > > menyesal.. Ampunkan Saida emak," dia menangis lagi
    > > sambil memeluk
    > > jenazah
    > >
    > > ibunya yang telah kaku.
    > >
    > >
    > >
    > > Kemudian gadis itu menghulurkan lagi tangannya supaya boleh
    > > di tarik
    > >
    > > keluar. Beramai-ramai orang cubamengeluarkannya namun
    > > kecewa. Apabila
    > >
    > > terlalu lama mencuba tetapi gagal, imam membuat keputusan
    > > bahawa kubur
    > >
    > > tersebut perlu dikambus.
    > >
    > >
    > >
    > > " Kita kambus sedikit saja, sampai mayat ibunya tak
    > > dapat dilihat lagi.
    > >
    > > Kita tak boleh biarkan mayatnya macam tu aja... kalau hujan
    > > macam mana?
    > > "
    > >
    > > kata imam kepada bapa gadis berkenaan.
    > >
    > >
    > >
    > > " Habis anak saya ?" tanya si bapa.
    > >
    > > " Kita akan terus cuba tarik dia keluar. Kita buat
    > > dua-dua sekali, mayat
    > >
    > > isteri awak disempurnakan, anak awak kita selamatkan,"
    > > balas imam.
    > >
    > >
    > >
    > > Lelaki berkenaan bersetuju. Lalu seperti yang
    > > diputuskan,upacara
    > >
    > > pengebumian terpaksa diteruskan sehingga selesai, termasuk
    > > talkinnya.
    > >
    > > Bagaimana pun kubur dikambus separas lutut gadis saja,
    > > cukup untuk
    > > menimbus
    > >
    > >
    > > keseluruhan jenazah ibunya.
    > >
    > >
    > >
    > > Yang menyedihkan, ketika itu si gadis masih di dalam kubur.
    > > Bila talkin
    > >
    > > dibaca, dia menangis dan meraung kesedihan. Sambil itu dia
    > > meminta ampun
    > >
    > > kepada ibunya dengan linangan air mata. Selesai upacara
    > > itu, orang ramai
    > >
    > > berusaha lagi menariknya keluar. Tapi tidak berhasil.
    > >
    > >
    > >
    > > " Bila dah lama sangat, aku balik kejap untuk makan.
    > > Dah lapar sangat.
    > >
    > > Lepas itulah aku singgah ke kedai ni. Lepas ni aku nak ke
    > > kubur lagi.
    > > Nak
    > >
    > > tengok apa yang terjadi," kata Jaimi.
    > >
    > >
    > >
    > > " Aku pun nak pergilah," kata saya. Lalu kami
    > > semua menunggang motosikal
    > >
    > > masing-masing menuju ke kubur.
    > >
    > >
    > >
    > > Kami lihat orang ramai sudah berpusu-pusu di sana. Beberapa
    > > buah kereta
    > >
    > > polis juga kelihatan di situ. Saya terus berjalan pantas
    > > menuju kubur
    > > yang
    > >
    > > dimaksudkan dan berusaha menyusup ke celah-celah
    > >
    > > orang ramai yang sedang bersesak-sesak.
    > >
    > >
    > >
    > > Setelah penat berusaha, akhirnya saya berjaya sampai
    > > kebarisan paling
    > >
    > > hadapan. Malangnya saya tidak dapat melihat gadis tersebut
    > > kerana di
    > > depan
    > >
    > > kami telah dibuat kepungan tali. Kubur itu pula beberapa
    > > puluh meter
    > >
    > > daripada kami dan terlindung oleh kubur serta pokok-pokok
    > > rimbun. Di
    > > dalam
    > >
    > > kepungan itu, anggota-anggota polis berkawal dengan senjata
    > > masing-masing.
    > >
    > >
    > >
    > > Nasib saya memang baik hari itu. Dua tiga orang daripada
    > > polis berkenaan
    > >
    > > adalah kenalan saya.
    > >
    > >
    > >
    > > " Pssstt...Raie. ..Raie..Psstt, " saya memanggil,
    > > Raie yang perasan saya
    > >
    > > memanggilnya mengangkat tangan.
    > >
    > > " Boleh aku tengok budak tu? " saya bertanya
    > > sebaik saja diadatang ke
    > > arah
    > >
    > > saya.
    > >
    > >
    > >
    > > " Mana boleh. Keluarga dia aja yang boleh,"
    > > jawabnya perlahan-lahan
    > > seperti
    > >
    > >
    > >
    > >
    > > berbisik. Sambil itu dia menjeling ke kiri dan kanan,
    > > khuatir ada orang
    > >
    > > yang tahu.
    > >
    > > " Sekejap aja. Bolehlah..." saya memujuk.
    > >
    > >
    > >
    > > Alhamdulillah, setelah puas dipujuk dia mengalah. Tanpa
    > > berlengah, saya
    > >
    > > menyusup perlahan-lahan dan berjalan beriringan dengan
    > > Raie, seolah-olah
    > >
    > > tidak melakukan apa-apa kesalahan. Namun demikian dada saya
    > > berdebar
    > >
    > > kencang. Pertama, risau & takut dihalau keluar. Kedua,
    > > tidak sabar
    > > hendak
    > >
    > > melihat apa yang sedang berlaku kepada gadis berkenaan.
    > >
    > >
    > >
    > > Selepas meredah kubur-kubur yang bertebaran, akhirnya saya
    > > sampai ke
    > > pusara
    > >
    > > yang dimaksudkan. Di pinggir kubur itu berdiri dua tiga
    > > orang polis
    > >
    > > memerhatikan kedatangan saya.
    > >
    > >
    > >
    > > Raie mendekati mereka dan berbisik-bisik. Mungkin dia
    > > merayu supaya saya
    > >
    > > tidak dihalau. Alhamdulillah, saya lihat seorang polis yang
    > > berpangkat
    > >
    > > mengangguk-angguk. Raie terus memanggil saya lalu
    > > memuncungkan bibirnya
    > > ke
    > >
    > > arah sebuah kubur.
    > >
    > >
    > >
    > > Bila dijenguk kedalam, dada saya serta-merta terasa sebak.
    > > Saya lihat
    > > gadis
    > >
    > > berkenaan sedang duduk di atas tanah kubur sambil menangis
    > > teresak-esak.
    > >
    > > Sebentar kemudian dia memegang tanah berhampiran lahad dan
    > > merintih;
    > >
    > > "Emak... ampunkanlah Saida, Saida sedar, saida derhaka
    > > pada emak, Saida
    > >
    > > menyesal,
    > >
    > > Saida menyesal.."
    > >
    > >
    > >
    > > Selepas mengesat air jernih yang terus berjejeran daripada
    > > mata yang
    > >
    > > bengkak, gadis tersebut menangis lagi memohon keampunan
    > > daripada arwah
    > >
    > > ibunya. " Emak...lepaskanlah kaki saya ni. Ampunkan
    > > saya, lepaskan
    > > saya,"
    > >
    > > Ditarik-tariknya kaki yang melekat di tanah namun tidak
    > > berhasil juga.
    > >
    > >
    > >
    > > Saya lihat bapa dan adik-beradiknya menangis, di pinggir
    > > kubur. Nyata
    > >
    > > mereka sendiri tidak tahu apa lagi yang hendak dibuat untuk
    > > menyelamatkan
    > >
    > > gadis berkenaan.
    > >
    > >
    > >
    > > " Sudahlah tu Saida...makanlah sikit nak ," rayu
    > > bapanya sambil
    > >
    > > menghulurkan sepinggan nasi juga segelas air. Si gadis
    > > tersebut langsung
    > >
    > > tidak mengendahkan. Malah memandang ke atas pun tidak. Dia
    > > sebaliknya
    > > terus
    > >
    > > meratap meminta ampun daripada arwah ibunya.
    > >
    > >
    > >
    > > Hampir menitis air mata saya melihat Saida. Tidak saya
    > > sangka, cerita
    > > datuk
    > >
    > > dan nenek tentang anak derhaka kini berlaku di depan mata.
    > >
    > >
    > >
    > > Begitu besar kekuasaan Allah. Memang betullah kata para
    > > alim ulama, dosa
    > >
    > > menderhakai ibu bapa akan di balas 'tunai'.
    > >
    > >
    > >
    > > Malangnya saya tidak dapat lama di sana. *****a 10 - 15
    > > minit saja
    > > kerana
    > >
    > > Raie memberitahu, pegawainya mahu saya berbuat demikian.
    > > Mahu tidak
    > > mahu,
    > >
    > > terpaksalah saya meninggalkan kubur tersebut. Sambil
    > >
    > > berjalan kedengaran lagi Saida menangis dan meratap "
    > > Ampunkan saya
    > > emak,
    > >
    > > ampunkan saya, Ya Allah, lepaskanlah kakiku ini, aku
    > > bertaubat, aku
    > >
    > > insaf..."
    > >
    > >
    > >
    > > Lantas saya menoleh buat kali terakhir. Saya lihat bapa
    > > Saida dan adik
    > >
    > > beradiknya sedang menarik tangan gadis itu untuk dibawa
    > > keluar, tapi
    > >
    > > seperti tadi, tidak berhasil. Saya lihat seorang polis
    > > mengesatkan air
    > >
    > > matanya.
    > >
    > >
    > >
    > > Semakin lama semakin ramai orang berhimpun mengelilingi
    > > perkuburan itu.
    > >
    > > Beberapa kereta polis datang dan anggotanya berkawal di
    > > dalam kepungan
    > >
    > > lengkap dengan senjata masing-masing. Wartawan dan
    > >
    > > jurugambar berkerumun datang untuk membuat liputan tetapi
    > > tidak
    > > dibenarkan.
    > >
    > > Mereka merayu bermacam-macam cara, namun demi kebaikan
    > > keluarga gadis,
    > >
    > > permintaan itu terpaksa ditolak.
    > >
    > >
    > >
    > > Matahari kian terbenam, akhirnya tenggelam dan malam
    > > merangkak tiba.
    > > Saida
    > >
    > > masih begitu. Kaki terlekat di dalam kubur ibunya sementara
    > > dia tidak
    > >
    > > henti-henti meratap meminta keampunan. Saya
    > >
    > > pulang ke rumah dan malam itu tidak dapat melelapkan mata.
    > > Suara
    > >
    > > tangisannya terngiang-ngiang di telinga saya.
    > >
    > >
    > >
    > > Saya diberitahu, sejak siang, tidak ada secebis makanan
    > > mahupun minuman
    > >
    > > masuk ke tekaknya. Seleranya sudah mati. Bapa dan adik
    > > beradiknya masih
    > >
    > > tetap di sisi kubur membaca al-Quran, Yassin
    > >
    > > dan berdoa. Namun telah disebutkan Allah, menderhaka
    > > terhadap ibu bapa
    > >
    > > adalah dosa yang sangat besar. Saida tetap tidak dapat
    > > dikeluarkan.
    > >
    > >
    > >
    > > Embun mula menitis. Saida kesejukan pula. Dengan selimut
    > > yang diberi
    > > oleh
    > >
    > > bapanya dia berkelubung. Namun dia tidak dapat tidur. Saida
    > > menangis dan
    > >
    > > merayu kepada Allah supaya mengampunkan dosanya.
    > >
    > >
    > >
    > > Begitulah yang berlaku keesokannya. Orang ramai pula tidak
    > > susut
    > >
    > > mengerumuni perkuburan itu. Walaupun tidak dapat melihat
    > > gadis berkenaan
    > >
    > > tapi mereka puas jika dapat bersesak-sesak dan mendengar
    > > orang-orang
    > >
    > > bercerita.
    > >
    > >
    > >
    > > Setelah empat atau lima hari terperangkap, akhirnya Saida
    > > meninggal
    > > dunia.
    > >
    > > Mungkin kerana terlalu lemah dan tidak tahan di bakar
    > > kepanasan matahari
    > >
    > > pada waktu siang dan kesejukan di malam hari.
    > >
    > > Mungkin juga kerana tidak makan dan minum. Atau mungkin
    > > juga kerana
    > > terlalu
    > >
    > > sedih sangat dengan apa yang dilakukannya.
    > >
    > >
    > >
    > > Allah Maha Agung...sebaik Saida menghembuskan nafas
    > > terakhir, barulah
    > >
    > > tubuhnya dapat di keluarkan. Mayat gadis itu kemudian
    > > disempurnakan
    > > seperti
    > >
    > >
    > >
    > > mayat-mayat lain.
    > >
    > >
    > >
    > > Kuburnya kini di penuhi lalang. Di bawah redup daun kelapa
    > > yang
    > >
    > > melambai-lambai, tiada siapa tahu di situ bersemadi seorang
    > > gadis yang
    > >
    > > derhaka.
    >
    >
    > Moral cerita ... buat baik dan berbaktilah kepada kedua ibu bapa
    > sementara mereka masih ada di dunia ini.…Jangan sesekali berkasar
    > dan mengikut nafsu jika bercakap dan melayan kedua-dua ibubapa
    > kita…..Tampa mereka siapalah kita…
    >
    > Renung2kan lah…………

    No comments: