BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, November 16, 2010

renung2:Terperangkap di pusara IBU

Terperangkap di pusara ibu..
> >
> > " Hairan saya melihat beberapa orang kampung berkumpul
> > di kedai pada
> > tengah
> >
> > hari itu. 1 September 1994. Serius mereka berbual hingga
> > dahi
> >
> > berkerut-kerut. Lepas seorang bercerita yang lain
> > menggeleng-gelengka n
> >
> > kepala.
> >
> >
> >
> > Pasti ada sesuatu yang 'besar' sedang mereka
> > bincangkan, kata saya di
> > dalam
> >
> > hati. Setelah enjin motosikal dimatikan, saya berjalan ke
> > arah mereka.
> >
> >
> >
> > " Bincang apa tu? Serius aku tengok," saya
> > menyapa.
> >
> > " Haaa...Din, kau tak pergi tengok budak perempuan tak
> > boleh keluar dari
> >
> > kubur emak dia? " kata Jaimi, kawan saya.
> >
> > " Budak perempuan? Tak boleh keluar dari kubur? Aku
> > tak faham bah,"
> > jawab
> >
> > saya. Memang saya tak faham kerana lain benar apa yang
> > mereka katakan
> > itu.
> >
> >
> >
> > " Macam ni," kata Jaimi, lalu menyambung, "
> > di kubur kat kampung Batu 10
> >
> > tu, ada seorang budak perempuan tolong kebumikan emak dia,
> > tapi lepas
> > itu
> >
> > dia pula yang tak boleh keluar dari kubur tu.
> >
> > Sekarang ni orang tengah nak keluarkan dia... tapi belum
> > boleh lagi ".
> >
> >
> >
> > " Kenapa jadi macam tu? " saya bertanya supaya
> > Jaimi bercerita lebih
> >
> > mendalam. Patutlah serius sangat mereka berbual..
> >
> >
> >
> > Jaimi memulakan ceritanya. Kata beliau, memandangkan
> > semalam adalah hari
> >
> > kelepasan semperna Hari Kebangsaan, budak perempaun berumur
> > belasan
> > tahun
> >
> > itu meminta wang daripada ibunya untuk keluar
> >
> > bersama kawan-kawan ke Bandar Sandakan. Bagaimana pun,
> > ibunya yang sudah
> >
> > berusia dan sakit pula enggan memberikannya wang.
> >
> >
> >
> > " Bukannya banyak, RM 20 aja mak! " gadis itu
> > membentak.
> >
> > " Mana emak ada duit. Mintak dengan bapa kamu,"
> > jawab ibunya perlahan.
> >
> > Sambil itu dia mengurut kakinya yang sengal. Sudah
> > bertahun-tahun dia
> >
> > mengidap darah tinggi,lemah jantung dan kencing manis.
> >
> >
> >
> > " Maaak... kawan-kawan semuanya keluar. Saya pun nak
> > jalan jugak," kata
> >
> > gadis itu.
> >
> > " Yalah, mak tau... tapi mak tak ada duit," balas
> > ibunya.
> >
> > " RM 20 aja! " si gadis berkata.
> >
> > " Tak ada," jawab ibunya.
> >
> > " Emak memang kedekut! " si gadis mula
> > mengeluarkan kata-kata keras.
> >
> >
> >
> > " Bukan macam tu ta..." belum pun habis ibunya
> > menerangkan, gadis
> > tersebut
> >
> > menyanggah, katanya,
> >
> > " Ahhh...sudahlah emak! Saya tak mau dengar! "
> >
> > " Kalau emak ada du... " ibunya menyambung , tapi
> > belum pun habis
> >
> > kata-katanya, si gadis memintas lagi, katanya ;
> >
> > " kalau abang, boleh, tapi kalau saya minta duit,
> > mesti tak ada! "
> >
> >
> >
> > Serentak dengan itu, gadis tersebut menyepak ibunya dan
> > menolaknya ke
> >
> > pintu. Si ibu jatuh ke lantai.
> >
> > " Saida.. Sai.. dddaaa.." katanya perlahan sambil
> > mengurut dada.
> > Wajahnya
> >
> > berkerut menahan
> >
> > sakit.
> >
> >
> >
> > Gadis tersebut tidak menghiraukan ibunya yang terkulai di
> > lantai. Dia
> >
> > sebaliknya masuk ke bilik dan berkurung tanda protes. Di
> > dalam bilik,
> >
> > dibalingnya bantal dan selimut ke dinding. Dan sementara di
> > luar,
> > suasana
> >
> > sunyi sepi.
> >
> >
> >
> > Hampir sejam kemudian, barulah gadis tersebut keluar.
> > Alangkah
> > terkejutnya
> >
> > dia kerana ibunya tidak bergerak lagi. Bila dipegang ke
> > pergelangan
> > tangan
> >
> > dan bawah leher, tidak ada lagi nadi berdenyut.
> >
> >
> >
> > Si gadis panik. Dia meraung dan menangis memanggil
> > ibunya,tapi tidak
> >
> > bersahut. Meraung si gadis melihat mayat ibunya itu.
> > Melalui
> > jiran-jiran,
> >
> > kematian wanita itu diberitahu kepada bapa gadis yang
> >
> > bekerja di luar.
> >
> >
> >
> > Jaimi menyambung ceritanya; " Mak cik tu dibawa ke
> > kubur pukul 12.30
> > tadi.
> >
> > Pada mulanya tak ada apa-apa yang pelik, tapi bila mayatnya
> > nak
> > dimasukkan
> >
> > ke dalam kubur, ia jadi berat sampai dekat
> >
> > 10 orang pun tak terdaya nak masukkannya ke dalam kubur.
> > Suaminya
> > sendiri
> >
> > pun tak dapat bantu."
> >
> >
> >
> > " Tapi bila budak perempuan tu tolong, mayat ibunya
> > serta-merta jadi
> >
> > ringan. Dia seorang pun boleh angkat dan letak mayat ibunya
> > di tepi
> > kubur."
> >
> >
> >
> >
> > Kemudian gadis berkenaan masuk ke dalam kubur untuk
> > menyambut jenazah
> >
> > ibunya. Sekali lagi beramai-ramai penduduk kampung
> > mengangkat mayat
> >
> > tersebut dan menyerahkannya kepada gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > Tanpa bersusah payah, gadis itu memasukkan mayat ibunya ke
> > dalam lahad.
> >
> > Namun apabila dia hendak memanjat keluar dari kubur
> > tersebut, tiba-tiba
> >
> > kakinya tidak boleh diangkat. Ia seperti dipaku ke tanah.
> > Si gadis mula
> >
> > cemas.
> >
> >
> >
> > " Kenapa ni ayah? " kata si gadis. Wajahnya
> > serta-merta pucat lesi.
> >
> > " Apa pasal," Si ayah bertanya.
> >
> > " Kaki Saida ni.. tak boleh angkat! " balas si
> > gadis yang kian cemas.
> >
> >
> >
> > Orang ramai yang berada di sekeliling kubur mula riuh.
> > Seorang demi
> > seorang
> >
> > menjenguk untuk melihat apa yang sedang berlaku.
> >
> >
> >
> > " Ayah, tarik tangan saya ni. Kaki saya terlekat...
> > tak boleh nak naik,"
> >
> > gadis tersebut menghulurkan tangan ke arah bapanya.
> >
> >
> >
> > Si bapa menarik tangan anaknya itu, tetapi gagal. Kaki
> > gadis tersebut
> >
> > melekat kuat ke tanah. Beberapa orang lagi dipanggil untuk
> > menariknya
> >
> > keluar, juga tidak berhasil.
> >
> >
> >
> > " Ayah...kenapa ni??!! Tolonglah Saida, ayah.."
> > si gadis menangis
> > memandang
> >
> > ayah dan adik-beradiknya yang bertinggung di pinggir kubur.
> >
> >
> >
> > Semakin ramai orang berpusu ke pinggir kubur. Mereka
> > cubamenariknya
> >
> > beramai-ramai namun sudah ketentuan Allah, kaki si gadis
> > tetap terpasak
> > di
> >
> > tanah. Tangisannya bertambah kuat.
> >
> >
> >
> > " Tolong saya ayah, tolong saya...kenapa jadi macam ni
> > ayah? " kata si
> >
> > gadis sambil meratap.
> >
> > " Itulah, kamu yang buat emak sampai dia meninggal.
> > Sekarang, ayah pun
> > tak
> >
> > tau nak buat macam mana," jawab si ayah selepas gagal
> > mengeluarkan
> > anaknya
> >
> > itu.
> >
> >
> >
> > Dia menarik lagi tangan gadis yang berada di dalam kubur
> > tapi tidak
> >
> > berganjak walau seinci pun. Kakinya tetap terpahat ke
> > tanah.
> >
> >
> >
> > " Emak...ampunkan Saida emak, ampunkan Saida..."
> > gadis itu menangis.
> > Sambil
> >
> >
> > itu dipeluk dan dicium jenazah kiblat. Air matanya sudah
> > tidak boleh
> >
> > diempang lagi.
> >
> > " Maafkan Saida emak, maafkan , Saida bersalah, Saida
> > menyesal... Saida
> >
> > menyesal.. Ampunkan Saida emak," dia menangis lagi
> > sambil memeluk
> > jenazah
> >
> > ibunya yang telah kaku.
> >
> >
> >
> > Kemudian gadis itu menghulurkan lagi tangannya supaya boleh
> > di tarik
> >
> > keluar. Beramai-ramai orang cubamengeluarkannya namun
> > kecewa. Apabila
> >
> > terlalu lama mencuba tetapi gagal, imam membuat keputusan
> > bahawa kubur
> >
> > tersebut perlu dikambus.
> >
> >
> >
> > " Kita kambus sedikit saja, sampai mayat ibunya tak
> > dapat dilihat lagi.
> >
> > Kita tak boleh biarkan mayatnya macam tu aja... kalau hujan
> > macam mana?
> > "
> >
> > kata imam kepada bapa gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > " Habis anak saya ?" tanya si bapa.
> >
> > " Kita akan terus cuba tarik dia keluar. Kita buat
> > dua-dua sekali, mayat
> >
> > isteri awak disempurnakan, anak awak kita selamatkan,"
> > balas imam.
> >
> >
> >
> > Lelaki berkenaan bersetuju. Lalu seperti yang
> > diputuskan,upacara
> >
> > pengebumian terpaksa diteruskan sehingga selesai, termasuk
> > talkinnya.
> >
> > Bagaimana pun kubur dikambus separas lutut gadis saja,
> > cukup untuk
> > menimbus
> >
> >
> > keseluruhan jenazah ibunya.
> >
> >
> >
> > Yang menyedihkan, ketika itu si gadis masih di dalam kubur.
> > Bila talkin
> >
> > dibaca, dia menangis dan meraung kesedihan. Sambil itu dia
> > meminta ampun
> >
> > kepada ibunya dengan linangan air mata. Selesai upacara
> > itu, orang ramai
> >
> > berusaha lagi menariknya keluar. Tapi tidak berhasil.
> >
> >
> >
> > " Bila dah lama sangat, aku balik kejap untuk makan.
> > Dah lapar sangat.
> >
> > Lepas itulah aku singgah ke kedai ni. Lepas ni aku nak ke
> > kubur lagi.
> > Nak
> >
> > tengok apa yang terjadi," kata Jaimi.
> >
> >
> >
> > " Aku pun nak pergilah," kata saya. Lalu kami
> > semua menunggang motosikal
> >
> > masing-masing menuju ke kubur.
> >
> >
> >
> > Kami lihat orang ramai sudah berpusu-pusu di sana. Beberapa
> > buah kereta
> >
> > polis juga kelihatan di situ. Saya terus berjalan pantas
> > menuju kubur
> > yang
> >
> > dimaksudkan dan berusaha menyusup ke celah-celah
> >
> > orang ramai yang sedang bersesak-sesak.
> >
> >
> >
> > Setelah penat berusaha, akhirnya saya berjaya sampai
> > kebarisan paling
> >
> > hadapan. Malangnya saya tidak dapat melihat gadis tersebut
> > kerana di
> > depan
> >
> > kami telah dibuat kepungan tali. Kubur itu pula beberapa
> > puluh meter
> >
> > daripada kami dan terlindung oleh kubur serta pokok-pokok
> > rimbun. Di
> > dalam
> >
> > kepungan itu, anggota-anggota polis berkawal dengan senjata
> > masing-masing.
> >
> >
> >
> > Nasib saya memang baik hari itu. Dua tiga orang daripada
> > polis berkenaan
> >
> > adalah kenalan saya.
> >
> >
> >
> > " Pssstt...Raie. ..Raie..Psstt, " saya memanggil,
> > Raie yang perasan saya
> >
> > memanggilnya mengangkat tangan.
> >
> > " Boleh aku tengok budak tu? " saya bertanya
> > sebaik saja diadatang ke
> > arah
> >
> > saya.
> >
> >
> >
> > " Mana boleh. Keluarga dia aja yang boleh,"
> > jawabnya perlahan-lahan
> > seperti
> >
> >
> >
> >
> > berbisik. Sambil itu dia menjeling ke kiri dan kanan,
> > khuatir ada orang
> >
> > yang tahu.
> >
> > " Sekejap aja. Bolehlah..." saya memujuk.
> >
> >
> >
> > Alhamdulillah, setelah puas dipujuk dia mengalah. Tanpa
> > berlengah, saya
> >
> > menyusup perlahan-lahan dan berjalan beriringan dengan
> > Raie, seolah-olah
> >
> > tidak melakukan apa-apa kesalahan. Namun demikian dada saya
> > berdebar
> >
> > kencang. Pertama, risau & takut dihalau keluar. Kedua,
> > tidak sabar
> > hendak
> >
> > melihat apa yang sedang berlaku kepada gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > Selepas meredah kubur-kubur yang bertebaran, akhirnya saya
> > sampai ke
> > pusara
> >
> > yang dimaksudkan. Di pinggir kubur itu berdiri dua tiga
> > orang polis
> >
> > memerhatikan kedatangan saya.
> >
> >
> >
> > Raie mendekati mereka dan berbisik-bisik. Mungkin dia
> > merayu supaya saya
> >
> > tidak dihalau. Alhamdulillah, saya lihat seorang polis yang
> > berpangkat
> >
> > mengangguk-angguk. Raie terus memanggil saya lalu
> > memuncungkan bibirnya
> > ke
> >
> > arah sebuah kubur.
> >
> >
> >
> > Bila dijenguk kedalam, dada saya serta-merta terasa sebak.
> > Saya lihat
> > gadis
> >
> > berkenaan sedang duduk di atas tanah kubur sambil menangis
> > teresak-esak.
> >
> > Sebentar kemudian dia memegang tanah berhampiran lahad dan
> > merintih;
> >
> > "Emak... ampunkanlah Saida, Saida sedar, saida derhaka
> > pada emak, Saida
> >
> > menyesal,
> >
> > Saida menyesal.."
> >
> >
> >
> > Selepas mengesat air jernih yang terus berjejeran daripada
> > mata yang
> >
> > bengkak, gadis tersebut menangis lagi memohon keampunan
> > daripada arwah
> >
> > ibunya. " Emak...lepaskanlah kaki saya ni. Ampunkan
> > saya, lepaskan
> > saya,"
> >
> > Ditarik-tariknya kaki yang melekat di tanah namun tidak
> > berhasil juga.
> >
> >
> >
> > Saya lihat bapa dan adik-beradiknya menangis, di pinggir
> > kubur. Nyata
> >
> > mereka sendiri tidak tahu apa lagi yang hendak dibuat untuk
> > menyelamatkan
> >
> > gadis berkenaan.
> >
> >
> >
> > " Sudahlah tu Saida...makanlah sikit nak ," rayu
> > bapanya sambil
> >
> > menghulurkan sepinggan nasi juga segelas air. Si gadis
> > tersebut langsung
> >
> > tidak mengendahkan. Malah memandang ke atas pun tidak. Dia
> > sebaliknya
> > terus
> >
> > meratap meminta ampun daripada arwah ibunya.
> >
> >
> >
> > Hampir menitis air mata saya melihat Saida. Tidak saya
> > sangka, cerita
> > datuk
> >
> > dan nenek tentang anak derhaka kini berlaku di depan mata.
> >
> >
> >
> > Begitu besar kekuasaan Allah. Memang betullah kata para
> > alim ulama, dosa
> >
> > menderhakai ibu bapa akan di balas 'tunai'.
> >
> >
> >
> > Malangnya saya tidak dapat lama di sana. *****a 10 - 15
> > minit saja
> > kerana
> >
> > Raie memberitahu, pegawainya mahu saya berbuat demikian.
> > Mahu tidak
> > mahu,
> >
> > terpaksalah saya meninggalkan kubur tersebut. Sambil
> >
> > berjalan kedengaran lagi Saida menangis dan meratap "
> > Ampunkan saya
> > emak,
> >
> > ampunkan saya, Ya Allah, lepaskanlah kakiku ini, aku
> > bertaubat, aku
> >
> > insaf..."
> >
> >
> >
> > Lantas saya menoleh buat kali terakhir. Saya lihat bapa
> > Saida dan adik
> >
> > beradiknya sedang menarik tangan gadis itu untuk dibawa
> > keluar, tapi
> >
> > seperti tadi, tidak berhasil. Saya lihat seorang polis
> > mengesatkan air
> >
> > matanya.
> >
> >
> >
> > Semakin lama semakin ramai orang berhimpun mengelilingi
> > perkuburan itu.
> >
> > Beberapa kereta polis datang dan anggotanya berkawal di
> > dalam kepungan
> >
> > lengkap dengan senjata masing-masing. Wartawan dan
> >
> > jurugambar berkerumun datang untuk membuat liputan tetapi
> > tidak
> > dibenarkan.
> >
> > Mereka merayu bermacam-macam cara, namun demi kebaikan
> > keluarga gadis,
> >
> > permintaan itu terpaksa ditolak.
> >
> >
> >
> > Matahari kian terbenam, akhirnya tenggelam dan malam
> > merangkak tiba.
> > Saida
> >
> > masih begitu. Kaki terlekat di dalam kubur ibunya sementara
> > dia tidak
> >
> > henti-henti meratap meminta keampunan. Saya
> >
> > pulang ke rumah dan malam itu tidak dapat melelapkan mata.
> > Suara
> >
> > tangisannya terngiang-ngiang di telinga saya.
> >
> >
> >
> > Saya diberitahu, sejak siang, tidak ada secebis makanan
> > mahupun minuman
> >
> > masuk ke tekaknya. Seleranya sudah mati. Bapa dan adik
> > beradiknya masih
> >
> > tetap di sisi kubur membaca al-Quran, Yassin
> >
> > dan berdoa. Namun telah disebutkan Allah, menderhaka
> > terhadap ibu bapa
> >
> > adalah dosa yang sangat besar. Saida tetap tidak dapat
> > dikeluarkan.
> >
> >
> >
> > Embun mula menitis. Saida kesejukan pula. Dengan selimut
> > yang diberi
> > oleh
> >
> > bapanya dia berkelubung. Namun dia tidak dapat tidur. Saida
> > menangis dan
> >
> > merayu kepada Allah supaya mengampunkan dosanya.
> >
> >
> >
> > Begitulah yang berlaku keesokannya. Orang ramai pula tidak
> > susut
> >
> > mengerumuni perkuburan itu. Walaupun tidak dapat melihat
> > gadis berkenaan
> >
> > tapi mereka puas jika dapat bersesak-sesak dan mendengar
> > orang-orang
> >
> > bercerita.
> >
> >
> >
> > Setelah empat atau lima hari terperangkap, akhirnya Saida
> > meninggal
> > dunia.
> >
> > Mungkin kerana terlalu lemah dan tidak tahan di bakar
> > kepanasan matahari
> >
> > pada waktu siang dan kesejukan di malam hari.
> >
> > Mungkin juga kerana tidak makan dan minum. Atau mungkin
> > juga kerana
> > terlalu
> >
> > sedih sangat dengan apa yang dilakukannya.
> >
> >
> >
> > Allah Maha Agung...sebaik Saida menghembuskan nafas
> > terakhir, barulah
> >
> > tubuhnya dapat di keluarkan. Mayat gadis itu kemudian
> > disempurnakan
> > seperti
> >
> >
> >
> > mayat-mayat lain.
> >
> >
> >
> > Kuburnya kini di penuhi lalang. Di bawah redup daun kelapa
> > yang
> >
> > melambai-lambai, tiada siapa tahu di situ bersemadi seorang
> > gadis yang
> >
> > derhaka.
>
>
> Moral cerita ... buat baik dan berbaktilah kepada kedua ibu bapa
> sementara mereka masih ada di dunia ini.…Jangan sesekali berkasar
> dan mengikut nafsu jika bercakap dan melayan kedua-dua ibubapa
> kita…..Tampa mereka siapalah kita…
>
> Renung2kan lah…………

No comments: